Dat stelt adviesbureau Booz & Company in een analyse, zo meldt Het
Financieele Dagblad dinsdag.
De opmars van internet beïnvloedt het Nederlandse winkellandschap de komende
zeven jaar zeer sterk. Van het totale winkeloppervlak verdwijnt 17 procent,
vooral omdat het aantal kledingwinkels afneemt. Booz & Company verwacht
dat het aandeel van online verkochte kleding stijgt van bijna 6 procent naar
een kwart in 2020.
Van de totale elektronicaverkopen vindt nu eenvijfde via internet plaats. De
verwachting is dat dit zal verdubbelen naar tweevijfde, aldus het FD.
Winkels onder druk
De druk op winkelstraten is ook door de economische crisis fors. Zo liep de
omzet van non-food winkels in februari met 7 procent terug.
Postorderbedrijven en internetwinkels wisten daarentegen een plusje van één
procent te boeken, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
maandag.
Volgens adviesburau Booz & Company zullen grote winkelketens zich de
komende jaren zich meer richten op subgroepen – een Hema voor sport en mode
– en kiezen elektronicazaken voor kleinere vestigingen. "Die zijn meer
gericht op productbeleving: horen, zien en voelen. Producenten zullen hun
eigen winkels openen, zoals de Samsung flagshipstores in Frankfurt en Londen,"
stelt Marc Hoogenberg van Booz & Company in het FD.
Anderen geloven echter dat het zo'n vaart niet zal lopen. Adviseur Bert Keizer
van KPG stelt tegenover het FD dat lang niet alle consumenten geïnteresseerd
zijn in 'belevenis-winkels'. Bovendien investeren ketens als Zara nog fors
in klassieke winkelpanden, waarbij ze juist profiteren van het wegvallen van
minder succesvolle concurrenten.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl