"De echte toeloop begint in het algemeen een week of twee van tevoren", weet
Jeroen Blank van BCC. "Daarom is het moeilijk er nu al wat over te roepen.
Maar wij gaan ervan uit dat het niet veel zal verschillen met het vorige
grote toernooi." Ook andere grote winkelketens gaan uit van ongeveer
dezelfde cijfers als 2 jaar terug.

Vier jaar geleden, de periode voor het EK in Oostenrijk en Zwitserland, was
een flinke piek waarneembaar in de verkoop van televisies. Veel mensen
wisselden toen hun grote televisiekast in voor een plat scherm. En ook was
HDTV (high-definition) toen in opkomst. "Nu heb je dat met 3D, maar dat
leeft in de regel toch minder", aldus Blank, die denkt dat BCC 20 procent
meer televisies verkoopt dan in een zomer zonder grote sportevenementen.

Digitale televisie

Naast de toenemende verkoop van televisies, sluiten ook meer consumenten in de
aanloop naar het EK voetbal een abonnement af op digitale televisie, zo
merkt KPN. De meeste nieuwe klanten die een abonnement afsluiten mede wegens
het EK, hechten waarde aan drie punten. Het beeld moet haarscherp zijn (HD
beeldkwaliteit is in trek).

Ook hechten mensen waarde aan interactieve mogelijkheden, zoals het kunnen
stilzetten van het beeld, zodat niets hoeft te worden gemist van een
wedstrijd. Ook willen klanten het EK op meerdere apparaten kunnen bekijken,
zoals de iPad, Android-tablet en pc of laptop.

Gewild product

UPC ziet nu nog steeds een toename in de vraag naar HD en brengt dat in de
weken voor de sportzomer ook extra onder de aandacht. Van de 1,7 miljoen
klanten van UPC hebben er al 1 miljoen digitale tv.

"Digitale televisie is klaarblijkelijk al een gewild product, zonder dat er
een evenement nodig is om de vraag significant te laten stijgen", aldus een
woordvoerder.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl