Daarover schrijft het Financieele
Dagblad vrijdag 12 maart.
Hoe wilt u geholpen worden? In het Turks, het Arabisch? In het Chinees
misschien? Bij Orro Energy kan de klant kiezen.
Het bedrijf, de laatste nieuwkomer op de geliberaliseerde energiemarkt in
Nederland, is een initiatief van Celal Oruç. Heeft u die naam eerder
gehoord? Dat klopt. Oruç is de grondlegger van Ortel Mobile, het
telefoniebedrijf gericht op de allochtone beller in Nederland. Ortel Mobile
was zó succesvol dat KPN het bedrijf voor vele miljoenen inlijfde.
Nu kopieert Oruç zijn trucje naar de energiemarkt, opnieuw samen met
zakenpartner Wilfred Rottier. Deze wijst op de parallellen tussen de
telecom- en de energiesector. "Beide voorzien in een primaire
levensbehoefte en beide markten worden gedomineerd door ex-monopolisten. Wij
willen ons onderscheiden met service en gemak. We hoeven niet per se de
goedkoopste te zijn."
Ook naar België en Duitsland
Bij Orro Energy, dat ook snel in België en later in Duitsland van start wil,
kan de klant in verschillende talen bediend en gefactureerd worden. Het in
Delft gevestigde bedrijf, dat inmiddels een vergunning bezit van de
Energiekamer, heeft nu een callcenter van drie medewerkers. Vier nieuwe
medewerkers komen eraan.
Orro Energy mikt dit jaar op 25.000 klanten en hoopt daarna met 30.000 klanten
per jaar te kunnen doorgroeien, zegt Rottier. Er komen geen grote
marketingcampagnes, zoals de Nederlandse Energie Maatschappij (NL Energie)
die gebruikt. Orro probeert zijn doelgroep via gerichte communicatie en
reclames op buitenlandse tv-zenders en websites te bereiken.
Orro laat de inkoop van gas en stroom lopen via Trianel uit Maastricht. Een
deel van het geld dat is verdiend met de verkoop van Ortel Mobile wordt
ingezet als garantievermogen voor de levering van gas door GasTerra.
Zelf gas kopen in Azerbeidjaan
Rottier zegt dat er tevens geprobeerd wordt minder afhankelijk te worden van
deze gasleverancier, die in Nederland de markt bijna volledig in bezit
heeft. "Oruç heeft contacten in Turkije en Azerbeidjaan. We proberen
daar vandaan gas naar Nederland te halen. Maar dat plan is nog heel
prematuur."
Veel nieuwkomers proberen zich een positie te verwerven op de Nederlandse
energiemarkt. NL Energie en Oxxio zijn de bekendste. Met scherpe prijzen
bouwden zij in korte tijd een flinke klantenbasis op. Maar behoud van
klanten is een ander verhaal.
De laatste nieuwkomers lijken liever voor een niche te kiezen, waarmee ze een
natuurlijke band met hun klant opbouwen.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl