- Zware turbulentie als de lucht droog is, is sinds 1979 met 55 procent toegenomen.
- Zogenoemde ‘clear air turbulence’ is onzichtbaar voor de weerradar, omdat bij droge lucht geen vochtdeeltjes ontstaan die radarsignalen weerkaatsen.
- Door klimaatverandering is de verwachting dat zware turbulentie bij helder weer vaker voorkomt, dus ook als je vliegt.
- Lees ook: Hele delen van Europa gaan in vlammen op: leidt klimaatverandering tot meer bosbranden?
Het is niet slechts je verbeelding. Turbulentie tijdens vluchten is inderdaad erger geworden.
Volgens een nieuw onderzoek van de faculteit Meteorologie aan de Universiteit van Reading (Verenigd Koninkrijk), is in de kans op zware turbulentie bij helder weer 55 procent gestegen in de afgelopen veertig jaar, terwijl matige turbulentie met 37% is gestegen en lichte met 17%.
Turbulentie bij vliegtuigen wordt als ernstig beschouwd als “losse objecten in de cabine gaan verschuiven en het voor korte tijd onmogelijk is volledige controle over het vliegtuig te hebben,” aldus de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. Matige turbulentie betekent dat losse objecten beginnen te bewegen en mensen moeite hebben zich door de cabine te verplaatsen.
Sinds satellieten de atmosfeer in 1979 in de gaten houden is de toename van turbulentie waargenomen op de een aantal van de drukste luchtvaartroutes in de wereld, zoals die over het noordelijke deel van de Atlantische Oceaan en binnen de Verenigde Staten.
Turbulentie wordt in het algemeen gedefinieerd als "luchtstromen die ontstaan door drukverschillen in de atmosfeer, straalstromen, luchtstromen rond bergen, koude en warmte fronten of onweersstormen."
Turbulentie bij heldere lucht is een specifieke vorm van turbulentie, die niet ontstaat door een storm. Het is een onzichtbare turbulentie die moeilijk te spotten is voordat je er middenin zit. Het ontstaat als de wind plotseling van richting en snelheid verandert. Dit komt vaker voor door klimaatverandering.
Deze vorm van turbulentie is moeilijk te spotten, omdat als de lucht heel droog is er geen condens ontstaat en we de turbulentie niet kunnen zien. Daarom wordt dit ‘clear air turbulence' genoemd. Ook de weerradar detecteert dit niet. Er zijn immers geen vochtdeeltjes, die onze radarsignalen weerkaatsen, zo legt KLM-piloot Menno Kroon uit in een blog.
Een aantal onderzoekers voorspelt dat turbulentie bij helder weer zal zijn verdubbeld in 2050, waarbij de zware turbulentie het sterkst zal toenemen.