In Zandvoort en Den Haag is de Tuktuk een succes met 15 duizend klanten in
twee maanden tijd. De snelle driewielers bieden een alternatief voor tram,
bus, fiets of taxi.
De Tuktuk Company richt zich vooral op korte ritten. De binnenstad van
Amsterdam is opgeknipt in vier zones. Binnen een zone bedraagt de ritprijs
3,50 euro per persoon, 5 euro voor twee personen en 6,50 voor drie
inzittenden. Bij overschrijding van een zonegrens komt er 3,50 euro bovenop
de totale ritprijs.
"Geen voorrijkosten of wachttarieven, geen zorgen over een doorlopende
meter of een chauffeur die omrijdt," somt de onderneming de voordelen
van de driewieler op. Vrijdag kunnen Amsterdammers voor het eerst gebruik
maken van de Tuktuk. Tussen half zes en acht uur ’s avonds zijn alle ritjes
voor iedereen gratis.
Het bedrijf heeft plannen om na Zandvoort, Den Haag en Amsterdam verder uit te
breiden. Zo krijgen Rotterdammers op termijn waarschijnlijk ook de
beschikking over deze vorm van vervoer. De taxi’s worden bestuurd door
franchisenemers.
De Tuktuk Company werd op 1 januari 2005 opgericht als importeur van Thaise
bromtaxi’s. Met hulp van de Nederlandse ambassade in Bangkok werd een
fabriek in Thailand gevonden die bromtaxi’s maakte die aan de Nederlandse
normen voor veiligheid en milieu voldoen. Door een groot aantal aanpassingen
zijn de Tuktuks die in Nederland rijden een stuk stiller en schoner dan de
versie die over de wegen in Thailand rijdt.
De komst van de bromtaxi's naar Nederland heeft kwaad bloed gezet bij
de chauffeurs van ouderwetse taxi's. In Amsterdam en Den Haag uitten
taxibestuurders in diverse media hun ongenoegen over de in hun ogen
oneerlijke concurrentie van de Tuktuk. De driewielers zouden onveiliger zijn
en ze zouden aan minder eisen hoeven te voldoen dan andere taxi's.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl