Op een alledaags industrieterrein in Diemen, nog geen vijf kilometer van het Amsterdamse kantoor van autobouwer Tesla, zit een andere wereldmarktleider op het gebied van milieuvriendelijk vervoer.

Tuk Tuk Factory maakt tuktuks, de olijke driewielers die vooral populair zijn in Azië. In plaats van een snerpende tweetaktmotor zijn de voertuigen van de Diemense onderneming voorzien van elektrische aandrijving. Dat is schoner, duurzamer en goedkoper per kilometer dan benzinemotoren.

De bonte wagentjes van het in 2008 opgerichte bedrijf rijden inmiddels rond in meer dan dertig landen, van Portugal tot Nieuw-Zeeland en zelfs Iran. Er zijn acht verschillende modellen, van een driepersoons voertuig om toeristen rond te karren tot de E-Tuk Cargo voor vrachttransport.

Elke maand rollen er uit de Thaise fabriek van Tuk Tuk Factory zo’n veertig tuktuks. Dat moeten er over enkele jaren vijfhonderd zijn, als het aan CEO Roland Vos ligt. Hij ziet enorme kansen voor zijn onderneming om te groeien. De omzet moet tussen nu en 2020 verzesvoudigen.

“De markt voor kleine voertuigen wordt volledig elektrisch”, aldus Vos. In Aziatische steden is de milieuvriendelijke driewieler een manier om de toegenomen luchtvervuiling te bestrijden. En de elektrische tuktuks zijn zeer geschikt voor het bezorgen van pakjes, het vervoeren van toeristen en verkopers van ijs, drank of voedsel.

Jaarlijks gaat er meer dan 200 miljard euro om in de wereldwijde markt voor lichtgewicht voertuigen, met een afzet van 14 tot 20 miljoen stuks per jaar. Er ligt dus een enorme kans voor Tuk Tuk Factory om die markt te elektrificeren.

Geld ophalen met obligatielening

Maar om de volgende stap te maken heeft het bedrijf kapitaal nodig. Daarom wil Tuk Tuk Factory geld ophalen bij beleggers via mkb-beurs NPEX, zo werd woensdag bekend. Onder meer De Vegetarische Slager deed dat eerder met succes.

De achtergestelde obligatieleningen van 1000 euro per stuk hebben een rente van 7 procent en een looptijd van vijf jaar. Dat moet minimaal 1 miljoen euro en maximaal 2,5 miljoen euro opleveren.

“Bancair is het niet makkelijk om een lening te krijgen, dus het lag voor de hand om het zo te doen”, zegt Vos. “Alle cijfers staan goed: het eigen vermogen, de solvabiliteit, de omzet.”

Mogelijk klopt Vos later nog eens aan bij een bank. Het bedrijf wil een deel van het opgehaalde bedrag gebruiken om een lening van een van de aandeelhouders vervroegd af te lossen. “Om ruimte te creëren voor het aantrekken van een bancaire lening”, zo staat in de prospectus.

Met de rest van het geld wil de tuktukmaker nieuwe mensen aannemen, de verkoop-, marketing- en IT-afdeling uitbouwen en nieuwe voertuigen ontwikkelen, waaronder eentje met vier wielen. Vos: “Of we dat voertuig ook een tuktuk gaan noemen, daar doen we nog marktonderzoek naar.”

De wortels van Tuk Tuk Factory gaan terug tot 2006. Na een backpacktrip naar Thailand besluiten de oprichters om vijftig tuktuks te importeren. Binnen no time zijn ze verkocht. Later verruilt het bedrijf de benzinemotor voor een elektrische variant.

Op dat moment stapt Vos in, die zijn carrière begon op de inkoopafdeling van Unilever en InBev. “Ik wilde per se iets met duurzaamheid doen. En graag ondernemen.”

In de beginfase waren het vooral zelfstandig ondernemers met een taxi- of koeriersdienst die uitkwamen bij het bedrijf. Inmiddels levert de fabrikant ook aan mkb’ers en zelfs aan enkele multinationals.

Een daarvan is Google. Sinds vorige maand test de zoekgigant een elektrische tuktuk op de campus in Mountain View. “Dat is net een stad”, zegt Vos. “De bedoeling is dat er straks 25 rondrijden om eten te bezorgen.”

Vos heeft nog gevraagd hoe Google op het spoor van zijn bedrijf was gekomen. Daarop volgde een droog antwoord: “We googled you.”

Het team van Tuk Tuk Factory, met als tweede van links directeur Roland Vos.

Wat de internetreus vermoedelijk aanspreekt is de vrolijke uitstraling van de elektrische tuktuks, die aansluit bij het kleurige Google-logo. Dit is het punt waarop Tuk Tuk Factory zich onderscheidt. “Onze e-Tuks zijn eye candy”, aldus de prospectus. “Ze trekken de aandacht, zijn avontuurlijk en lokken altijd een glimlach uit.”

“Klanten zijn in eerste instantie op zoek naar een elektrisch voertuig. Dat zijn vaak saaie wagentjes”, zegt Vos. “Als de toepassing functioneel is, kiest men niet voor ons. Maar als het leuk moet zijn, voor bijvoorbeeld toerisme, dan komen klanten bij ons uit.”

Waarom is de tuktuk eigenlijk zo’n charmant voertuig? “Ik denk toch de drie wielen”, zegt Vos. “Dat maakt ‘m aaibaar en ongevaarlijk.” Maar vergis je niet, zegt de CEO. Bijvoorbeeld de zespersoons tuktuk ziet er dan wel lief uit, klein is-ie niet. “Hij is zo groot als een Hummer.”

LEES OOK: Nooit meer een energierekening: dit houten huis in Limburg is geheel zelfvoorzienend