- Reisorganisatie TUI sleept de Drt Groep, het bedrijf achter D-reizen, voor de rechter met een miljoenenclaim.
- De bedrijven kibbelen over de vraag aan wie die aanbetalingen van geannuleerde reizen toebehoren: aan de touroperator of het reisbureau?
- Vanwege het conflict mag D-reizen voorlopig geen reizen meer verkopen van TUI.
Touroperator TUI wil geld terug van reisbureauketen D-reizen en stapt daarvoor naar de rechter. Dat bevestigt TUI na berichtgeving in De Telegraaf.
Behalve een rechtszaak zet TUI D-Reizen ook onder druk door de overeenkomst op te schorten. Daardoor kan D-Reizen geen reizen van de touroperator meer verkopen.
Volgens TUI zijn er al langere tijd signalen dat er “problemen zijn met de teruggave van reissommen aan reizigers van wie de vakantie is geannuleerd”.
Al vorig jaar is de touroperator daarover met D-Reizen in gesprek gegaan en TUI claimt onlangs weer aangedrongen te hebben op een structurele oplossing, maar daar is D-reizen volgens het bedrijf niet op ingegaan.
D-Reizen heeft aanbetalingen van klanten voor reizen die door touroperators werden geannuleerd wegens de coronacrisis, niet terugbetaald maar daar vouchers voor gegeven. Dat mocht het bedrijf niet doen, bepaalde de rechter onlangs in een kort geding van D-reizen tegen de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en de Staat. Daarin hoopte D-reizen af te dwingen dat de door de reisbureaus afgegeven vouchers ook gedekt worden door het aanstaande voucherfonds.
D-reizen vindt de claim van TUI onterecht en zal zich verweren bij de rechtbank tijdens het kort geding. Ook de verkoopstop is ongegrond, vindt de reisbureauketen.
"Uiteindelijk krijgt de consument zijn geld terug, want onze vouchers zijn gedekt door SGR", geeft een woordvoerder aan. "Maar als het voucherfonds er niet snel komt, is er een risico dat de consument langer op dat geld moet wachten. Dat benadrukken wij de hele tijd. Wij streven naar een structurele oplossing voor iedereen en blijven openstaan om samen de dialoog met elkaar aan te gaan."
Net als TUI heeft Corendon ook een verkoopstop ingesteld voor vakanties via D-reizen. "We hebben D-reizen enkele vragen gesteld die gaan over welke afspraken zij nou precies maken met de klant over annuleringen. Het heeft allemaal te maken met de problemen rondom de vouchers", aldus Corendon. "We willen weten hoe het precies zit, omdat het ook om onze portemonnee gaat."