De Amerikaanse president Donald Trump zei dinsdag dat hij van plan is om importtarieven “in de buurt van 25 procent” op auto’s op te leggen en soortgelijke heffingen op halfgeleiders en farmaceutische import.

Vrijdag zei Trump dat heffingen op auto’s al op 2 april worden ingevoerd. Een dag eerder moeten leden van zijn kabinet hem opties presenteren voor een reeks importheffingen. Trump heeft zich al lang uitgesproken tegen wat hij de oneerlijke behandeling van Amerikaanse auto-export op buitenlandse markten noemt.

Trump maakte donderdag al bekend dat er ook zogenoemde wederkerige importheffingen komen, die ook begin april kunnen ingaan. Dat zijn heffingen tegen landen die zelf ook al invoertarieven op Amerikaanse producten hebben. Volgens de president zullen die nieuwe tarieven voor “eerlijkheid” zorgen in de Amerikaanse handel.

Verschil in importheffingen voor auto’s tussen VS en EU

De Europese Unie heft bijvoorbeeld een tarief van 10 procent op de import van voertuigen, vier keer het Amerikaanse tarief van 2,5 procent voor personenauto’s. De Verenigde Staten heffen op hun beurt een importtarief van 25 procent op pick-uptrucks uit andere landen dan Mexico en Canada. Deze belasting maakt dergelijke voertuigen zeer winstgevend voor Amerikaanse autofabrikanten.

De Europese Unie heeft al gezegd dat heffingen op Europese goederen "niet onbeantwoord" zullen blijven. Volgens Brussel zijn handelstarieven een "stap in de verkeerde richting" en zal de Europese Commissie daar "krachtig en onmiddellijk" op reageren. Mogelijk kan de EU extra tarieven op Amerikaanse goederen gaan invoeren. China heeft al vergeldingsmaatregelen tegen de VS genomen door met eigen heffingen te komen.

LEES OOK: Deze opties heeft de EU om terug te slaan tegen importheffingen van Trump