De goedkope trouwjurk van Zeeman die sinds dinsdag te koop is, is meteen uitverkocht. Op Marktplaats duiken de eerste exemplaren nu op. En daar wordt flink op geboden. Een briljant stukje marketing van de textielsuper.

‘Tijdelijk niet op voorraad’, staat er in de webshop van Zeeman. De budgettrouwjurk van 29,99 euro blijkt razend populair. De eerste partij van 400 jurken die dinsdagochtend in de verkoop ging, verkocht binnen een paar uur uit.

Vanmiddag is een nieuwe voorraad van 500 jurken te bestellen. “De overige jurken bieden we volgende week pas aan, zodat iedereen de kans krijgt om er een aan te schaffen”, aldus een woordvoerder tegenover de NOS.

Waarom komt een textielsuper als Zeeman met een trouwjurk? “Als je gaat trouwen lijkt het wel alsof alles duur moet zijn. Anders is het niet goed. Zo zien wij dat dus niet”, laat Zeeman in een persbericht weten. “Je trouwjurk hoeft echt niet de duurste kledinguitgave van je leven te worden. Om te bewijzen dat het goedkoper kan, hebben wij een eigen trouwjurk ontworpen.”

Top met stretch

Zeeman heeft 1.500 stuks van de trouwjurk laten maken bij een fabriek in India. “Niet door kinderhanden en zeker onder goede voorwaarden”, zegt het bedrijf aan RTL Nieuws.

De trouwjurk is gemaakt van "stoffen die niet duur zijn, maar er wel mooi uitzien". De top is van decoratief kant met een onzichtbare ritssluiting op de rug. De rok heeft vier lagen: één van glanzend satijn en drie lagen tule voor extra volume.

Door slechts vier maten aan te bieden, drukt Zeeman de kosten. Omdat in de top een beetje stretch is verwerkt zou de jurk toch bij iedereen goed moeten passen.

Hit op sociale media

Mensen die de jurk hebben gekocht, krijgen de bestelling binnen 48 uur geleverd. Niemand kan de trouwjurk dus op dit moment in huis hebben; toch worden er op Marktplaats meerdere exemplaren aangeboden. Daar wordt soms wel 75 euro voor geboden.

Ook op sociale media is de jurk inmiddels een hit. De hashtag #Zeeman is trending topic op Twitter en kan rekenen op goede reacties.

Al zijn er ook enkele kritische geluiden te horen.

Zeeman adverteert zelf ook flink voor de jurk, onder meer met buitenreclames in grote steden.

ANP-38612536

Ondertussen wil de winkelketen flink uitbreiden in het buitenland, geeft topman Bart Karis aan in een interview met De Tijd. "Dit jaar openen we honderd nieuwe winkels. Vooral in nieuwe landen, want in België en Nederland zijn we zowat rond met nieuwe winkels."

Zeeman heeft inmiddels 1.236 vestigingen, waarvan 550 in Nederland, 279 in België en een kleiner aantal in Luxemburg, Duitsland en Frankrijk. Daar komen winkels bij in Spanje en in Oostenrijk. "Of wij een Europese keten willen worden? Dat zijn we al", aldus topman Karis.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl