Dit heeft Plasterk maandag in een brief aan de Eerste en Tweede Kamer laten
weten. Na onderzoek naar de sponsoring van het kinderprogramma Bibaboerderij
vermoedt het Commissariaat voor de Media dat de TROS de Mediawet heeft
overtreden. Het betreft een voorlopige conclusie.
Opzettelijk
Volgens Plasterk lijkt het erop dat de TROS opzettelijk de regels heeft
overtreden en zelfs heeft vastgelegd dat de sponsor, supermarkt C1000, de
eventuele boete voor zijn rekening neemt. Volgens Plasterk incasseerde de
TROS de afgelopen jaren de meeste boetes voor overtredingen van vooral de
sluikreclame- en sponsorregels. "De TROS lijkt het niet zo nauw te nemen met
zijn plichten binnen het publieke bestel en daarin een bestendige lijn te
ontwikkelen”, aldus Plasterk.
De Tweede Kamer houdt woensdag een spoeddebat over misstanden bij de publieke
omroepen, naar aanleiding van publicaties in NRC Handelsblad medio juni.
Dinsdag buigt de Eerste Kamer zich er over. Plasterk dreigde destijds al
meteen met strenge sancties als omroepen zich niet aan de eigen gedragscode
en de Mediawet houden.
BNN
BNN is een van de andere omroepen die aanleiding gaf voor een nader onderzoek
van het Commissariaat, omdat BNN-voorzitter Patrick Lodiers via een BV
inkomsten zou vergaren uit de opbrengst van dvd’s rond het tv-programma De
Lama’s dat hij presenteerde. Het Commissariaat voor de Media constateert dat
er weliswaar onhandig is geopereerd, maar dat de grenzen van de Mediawet
niet zijn overschreden.
Volgens Plasterk heeft BNN maatregelen genomen. Het salaris van Lodiers wordt
verlaagd en de inkomsten van zijn nevenactiviteiten worden teruggestort op
de rekening van BNN. Een woordvoerster van BNN bevestigt dit, maar geeft
verder geen commentaar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl