Als organisatie wil je altijd vooroplopen, je concurrenten voorblijven en groeien. Innoveren speelt hierbij een belangrijke rol. In dit artikel zetten we een aantal techtrends voor 2024 op een rijtje waarmee jij jouw organisatie komend jaar vooruit kunt helpen en groei kunt realiseren.
1. Til je bedrijfsvoering naar een hoger niveau met metaverse en spatial computing
De metaverse is een netwerk van virtuele 3D-ruimtes, waarin gebruikers interactie met elkaar kunnen hebben. De metaverse combineert hierbij virtual reality (VR)- en augmented reality (AR)-ervaringen. McKinsey definieert de term als een ‘3D-enabled digitale ruimte die VR, AR en andere geavanceerde internet- en chiptechnologie gebruikt om mensen online levensechte persoonlijke en zakelijke ervaringen te bieden’.
Al langer is de metaverse in opkomst. Zo voorspelde Gartner eerder al dat zeker een kwart van alle mensen in 2026 dagelijks minimaal een uur in de metaverse doorbrengt.
Een vorm van de metaverse die momenteel snel in populariteit wint is de industriële metaverse, dat fysieke processen in industriële omgevingen virtualiseert. De metaverse biedt het in dit geval bijvoorbeeld toegang tot live ondersteuning van een expert die zich aan de andere kant van het land bevindt. Of maakt het mogelijk zeer realistische digitale prototypes te ontwikkelen en testen, nog voordat je fysieke prototypes laat bouwen. ABI Research voorspelt dat de industriële metaverse in 2030 tot meer dan 100 miljoen dollar aan omzet leidt.
Afgelopen jaar kondigde Apple onder meer de Vision Pro aan, waarmee het inzet op spatial computing. De term – die vrij vertaald kan worden in ‘ruimtelijk computergebruik’ – is in 2003 voor het eerst gedefinieerd door onderzoeker Simon Greenwold. Greenwold omschrijft spatial computing hierbij als ‘menselijke interactie met een machine waarbij de machine referenties naar echte objecten en ruimtes behoudt en manipuleert’. In de praktijk maakt de technologie het mogelijk fysieke handelingen zoals hoofd- of lichaamsbewegingen te gebruiken als input voor digitale systemen. Deloitte voorspelt dat spatial computing op termijn nog groter wordt dan de metaverse.
2. Bereid je organisatie voor op de opkomst van quantumcomputing
Een technologie die al jaren in ontwikkeling is en veel aandacht krijgt is quantumcomputing. Dit zijn computers die gebruik maken van de unieke eigenschappen van quantumfysica, en zo veel meer berekeningen gelijktijdig kunnen uitvoeren. Quantumcomputers maken gebruik van speciale bits, die we ook qubits noemen. Kenmerkend voor qubits is dat zij zowel een 1 als 0 kunnen zijn, terwijl normale computerbits juist alleen een 1 of een 0 kunnen zijn. Dit betekent in de praktijk dat quantumcomputers veel sneller kunnen rekenen dan traditionele computers.
De fors grotere rekenkracht van quantumcomputing biedt interessante mogelijkheden. Zo zijn met behulp van de technologie berekeningen mogelijk die met traditionele computers simpelweg onhaalbaar zijn. Quantumcomputing maakt het dan ook mogelijk zeer complexe berekeningen te maken en vragen te beantwoorden. Onder meer voor het doen van geavanceerde voorspellingen, uitvoeren van complexe simulaties en het in realtime analyseren van gegevens. Interessant voor bijvoorbeeld het optimaliseren van verkeersstromen, productieprocessen of workflows. Tegelijkertijd zijn er ook risico’s waarop je als organisatie zult moeten anticiperen. Zo vraagt quantumcomputing om nieuwe vormen van cybersecurity; de huidige encryptietechnologie is bijvoorbeeld naar verwachting niet bestand tegen de enorme rekenkracht van quantumcomputers. Diverse partijen werken dan ook aan nieuwe vormen van encryptie die hiertegen wel bestand is, wat we ook wel ‘post-quantum cryptografie’ noemen.
Belangrijk om op te merken is dat quantumcomputing een technologie is die nog volop in ontwikkeling is. Hoewel de praktijktoepassingen op dit moment nog beperkt zijn en naar verwachting nog even op zich laten wachten, zijn de mogelijkheden in de toekomst zeer interessant. Quantum computing is dan ook een ontwikkeling die ondanks zijn experimentele fase komend jaar de aandacht verdient.
3. Voldoe tijdig aan nieuwe wettelijke verplichtingen
De wet- en regelgeving is in 2024 volop in beweging; diverse nieuwe wetten en wetswijzigingen zijn komend jaar op jouw organisatie van invloed. In de media is veel aandacht voor onder meer de Europese Digital Services Act (DSA) en Digital Markets Act (DMA), al zijn deze voornamelijk op zeer grote bedrijven van toepassing. Ook allerlei andere nieuwe wetten komen in 2024 echter op je pad.
Een voorbeeld is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die onder meer leidt tot verplichte duurzaamheidsrapportages. Accountancy- en adviesbureau Baker Tilly waarschuwde eerder al dat nog maar weinig bedrijven klaar zijn voor de CSRD. Een ander voorbeeld is de Network and Information Security directive (NIS2), dat de opvolger vormt voor de huidige NIS. Deze nieuwe Europese richtlijn is bedoeld om de digitale beveiliging en de weerbaarheid van essentiële diensten in EU-lidstaten te verbeteren. In verhouding tot zijn voorganger is de reikwijdte van de NIS2 vergroot naar meer sectoren. Een derde wettelijke verplichting die in 2024 je aandacht verdient is de CO2-registratieverplichting. Werkgevers zijn per 1 juli 2024 verplicht gegevens aan te leveren over het woon-werk evenals zakelijke verkeer van werknemers. Dit moet ertoe leiden dat werkgevers in 2030 1,5 megaton minder CO2 uitstoten. Zorg dus voor een goede (digitale) registratie.
4. Speel in op AI-ontwikkelingen in diverse vormen
Een trend waar nagenoeg ieder bedrijf komend jaar mee te maken krijgt is kunstmatige intelligentie (AI). Afgelopen jaar is veel aandacht uitgegaan naar generatieve AI. Komend jaar zijn volgens Gartner echter meer vormen van AI in opkomst. De marktonderzoeker noemt deze alternatieve AI-technologieën ook wel ‘Emergent AI’.
Denk daarbij aan nieuwe vormen van predictive AI, die gebruikt kunnen worden voor het maken van uiteenlopende betrouwbare voorspellingen. De technologie kan onder meer helpen bij het voorspellen van de groei van je klantenbestand, het aantal bezoekers van een website of het gebruik van een specifiek product. Een vorm van predictive AI die komend jaar in opkomst is, is causale AI. Deze technologie identificeert oorzaak-gevolg relaties en tilt voorspellingen zo naar een hoger niveau.
Een ander voorbeeld is machine customers, een vorm van AI die zelfstandig aankoopbeslissingen neemt en de hiervoor benodigde afwegingen maakt. Gartner voorspelt dat in 2028 ongeveer 15 miljard verbonden apparaten zelfstandig producten kunnen aanschaffen. Dit aantal blijft stijgen, waardoor aankopen door machine customers in 2030 naar verwachting goed zijn voor biljarden dollars aan inkomsten. Machine customers kunnen dan ook een interessante nieuwe doelgroep zijn voor bedrijven.
5. Bied security-uitdagingen door deep fakes het hoofd
Aansluitend op de snelle ontwikkeling van AI is de opkomst van zogeheten deep fakes. Dit zijn nagemaakte beelden die met behulp van AI zijn vervaardigd en nauwelijks van echt te onderscheiden zijn. Deep fakes brengen op het gebied van security grote uitdagingen met zich mee, bijvoorbeeld indien kwaadwillenden zich voordoen als een vertrouwd persoon.
Een concreet voorbeeld is een poging tot CEO-fraude bij Bunq. Aanvallers maakten hierbij gebruik van een deep fake, waarbij zij het beeld en de stem van topman Ali Niknam zeer geloofwaardig vervalste. Niknam zei later zelf in een toelichting ‘oprecht verbaasd’ te zijn over de geloofwaardigheid van zijn dubbelganger.
De Europese opsporingsinstantie Europol waarschuwt al langer voor security-risico’s verbonden aan deep fakes. De instantie wijst onder meer op de impact van desinformatie en de mogelijkheid met behulp van AI documenten na te maken. Ook waarschuwt Europol voor de opkomst van zogeheten deep fake as a service-modellen, die de drempel voor het inzetten van deep fakes aanzienlijk verlagen. Ook zonder uitgebreide technische kennis kunnen aanvallers hierdoor deep fakes inzetten voor het aanvallen van slachtoffers.
Wie zich tegen de security-uitdagingen van deep fakes kan onder meer inzetten op security awareness. Zo kan je met behulp van trainingen het bewustzijn van medewerkers over cybersecurity, securitydreigingen en de impact van eigen gedrag op de digitale veiligheid van de organisatie vergroten.
Benieuwd hoe Odido jouw organisatie kan helpen in te spelen op deze trends en in 2024 te innoveren? Kijk op onze website voor meer informatie!
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Odido.