- Een grote IT-storing heeft het spoorwegnet zondag bijna volledig platgelegd.
- Zondagavond reden er geen treinen; de dienstregeling bij de NS is maandag hervat.
- Een woordvoerder van de NS meldde dat het maandag nog wel kan voorkomen dat treinen korter of langer zijn dan normaal.
- Lees ook: Sportwagenfabrikant Lotus komt als eerste met volledig elektrische ‘hyper SUV’ en noemt hem Eletre
Na de grote IT-storing waardoor zondag het treinverkeer in Nederland lange tijd plat kwam te liggen, rijden maandagochtend de treinen weer zo goed als normaal. “Hier en daar is er een trein uitgevallen, maar we zijn in principe gewoon weer normaal opgestart”, zegt een woordvoerder van de NS. Ook de NS Reisplanner klopt volgens hem weer.
De woordvoerder zegt dat mensen mogelijk nog wel het een en ander kunnen merken van de ellende van een dag eerder. Zo kunnen treinen langer of korter zijn dan reizigers gewoon zijn op een bepaald traject. Ook het type trein kan afwijken van wat normaal rijdt op een route.
De storing trad zondag aan het einde van de ochtend op en had volgens de NS invloed op het systeem dat de actuele planningen maakt voor treinen en personeel.
Aan het einde van de dag was die verholpen, maar het kostte de NS veel moeite om alles weer op orde te krijgen. De eerste treinen kwamen pas weer op gang vanaf 01.00 uur in de nacht van zondag op maandag.
Gestrande treinreizigers die een alternatief vervoer zoeken, klaagden zondag over bomvolle bussen en uren vertraging.
De regionale bussen reden wel, maar de NS kon geen extra bussen inzetten, omdat de storing landelijk was en het om zulke grote aantallen reizigers ging die niet in een bus passen. In een trein kunnen veel meer mensen dan in een bus. "Dat is niet te doen", zei een woordvoerster van de NS.
Er is geen aanleiding om te denken dat het gaat om een mogelijke hack van het systeem, meldde de NS verder. Het besluit om te stoppen met rijden is er een "dat je liever niet neemt", maar niet alleen was er geen actuele reisinformatie voor reizigers, ook waren er achter de schermen problemen. Zo was het door de storing lastig om personeel en treinen opnieuw in te delen als er bijvoorbeeld ergens vertraging zou ontstaan.