Om half tien ging Ariën Claij afgelopen zondag van huis, met in zijn rugtas een Canon-camera en Dopper-drinkfles met NS-logo. Zijn doel: een ritje maken in de nieuwe Flirt-treinen die voor het eerst in de dienstregeling zijn opgenomen.
Claij is webdeveloper en sleutelt in zijn vrije tijd aan Treinenweb.nl. Hij begon de website in 2007 als hobbyproject, maar inmiddels is het uitgegroeid tot een professioneel portal, met dagelijks nieuws voor reizigers en interviews en recensies over spoorvervoer.
Afgelopen weekend trok Claij eropuit om een rit te maken in de Flirt, een afkorting van Fast Light Innovative Regional Train, die is gebouwd door het Zwitserse Stadler.
Hij slaagde erin om op het traject Alphen aan de Rijn – Gouda te reizen in de Flirt van Randstadnet, en tussen Arnhem en Ede-Wageningen in die van de NS. Doorreizen naar Limburg voor de Flirt-trein van Arriva zat er helaas niet in, vanwege een defecte bovenleiding bij Ede-Wageningen.
Business Insider vroeg Claij naar zijn ervaringen aan boord van de nieuwste trein op het Nederlandse spoor.
Wat is je eerste indruk van de Flirt?
Claij: "Het is te vergelijken met de huidige Sprinter Lighttrain, maar dan behoorlijk doorontwikkeld. De eersteklascoupés zijn gescheiden met tussendeuren en de treinen zijn uitgevoerd met toilet, stopcontacten en wifi. Het oogt erg modern. Ook het Mondriaan-kunstwerk op het toiletcompartiment (bij NS) geeft de trein een huiselijke sfeer. Ook valt mij op dat deze trein geschikter is voor rolstoelen doordat er uitschuifbare treeplanken bij de deuren aanwezig zijn."
"Daarnaast is de reisinformatie op een logischere plek geplaatst. Nu hangen deze schermen boven aan het plafond met twee schermen. Zo kun je de informatie over werkzaamheden en storingen los van de actuele reisinformatie aflezen."
Zit er nog verschil tussen de treinen van NS en Randstadnet?
"Het verschil is duidelijk te merken. Het comfort bij de Flirt van R-net is een stuk beter, dit heeft te maken met de formule van R-net zelf. Ook is het vervoer van fietsen een stuk makkelijker met speciale fietsenrekken die in de trein zijn aangebracht. Dit was één van de eisen voor de exploitatie van R-net op het spoortraject tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. Ook onderscheiden de treinen zich van de NS met een gezellige U-vormige bank voor groepjes."
De prullenbakken zitten nu niet meer bij de stoelen, maar zijn verplaatst naar het balkon. Ook wordt het afval gescheiden ingezameld. Is dit een goede zet?
"De vuilnisbakken op het balkon zijn voorzien van een gescheiden afvalsysteem dat je inmiddels ook op de meeste stations tegenkomt. Alleen zijn de openingen niet erg groot. Ik vrees dat deze vuilnisbakken snel volraken en dat het principe van afvalscheiden teniet wordt gedaan. Een schoonmaker die op station Arnhem de trein kwam bekijken gaf ook aan dat de inwerpopeningen erg klein waren. Dus dat wordt flink proppen."
Vandaag een heerlijk dagje zitten flirten met de treinen van de #NS. Ik ben er nu al verliefd op. Eigenlijk ben ik er gewoon verliefd op 😍.
— Ariën (@aarclay) 11. Dezember 2016
Laat de Flirt zien dat de NS van de fouten met de Fyra heeft geleerd?
"Ja, dat denk ik zeker. De reden dat de NS voor de Flirt gekozen heeft, heeft te maken met het tekort aan treinstellen dat anders zou ontstaan doordat de OV-studentenkaart uitgebreid wordt met MBO-studenten onder de 18 jaar. De NS heeft uiteindelijk zonder aanbesteding voor Stadler mogen kiezen omdat zij deze treinen in sneltreinvaart konden leveren, plus dat de Flirt ook een bewezen concept is waarvan er al meer dan duizend zijn gebouwd voor heel Europa. Een andere order voor nieuwere Sprinters is wel via een aanbesteding gelopen en de keuze daarop is gevallen op het Spaanse CAF, die in Europa ook erg betrouwbaar is gebleken."
Tot slot, wat vind je van de nieuwe dienstregeling van de NS?
"Ik weet dat deze ingrijpend is aangepast. Voor anderen kan het vanwege het schrappen van haltes weer nadelig uitpakken, maar voor sommigen juist weer voordelig. Ik hoor er gemengde reacties over. Ik begrijp dat het ontwerp van de dienstregeling voor de NS een complex proces is waarbij ze soms een gulden middenweg moeten kiezen. Het is niet mogelijk om iedereen tevreden te stellen, maar de NS heeft al laten weten dat ze de komende tijd diverse pijnpunten zullen proberen op te lossen."