Op de stations waar de hogesnelheidslijn naar Parijs gaat stoppen, komen luxe
lounges die veel doen denken aan de business lounges op vliegvelden. Met
gratis drankjes, kranten, draadloos internet, lekkere banken en geleende
kunst uit het Rijksmuseum, kan de eersteklas internationale treinreiziger
zich in alle rust voorbereiden op de treinreis.

Dinsdag opent op Schiphol de derde business lounge voor treinreizigers.

Maar niet alleen vóór de treinreis moet de reiziger verwend worden. Ook
tijdens de reis wordt er allerhande luxe geboden.Naast Curryworsten, hot
dogs en eiersandwiches wordt er in de bistro aan boord van de Duitse ICE ook
rose gegrilde kalfsbiefstuk, Hollandse aardappelsoep en lamssmoor
geserveerd. Weg te spoelen met een Syrah uit 2004.

Het komende jaar serveren topkoks uit heel Europa maaltijden in het
treinrestaurant. Een fenomeen dat al langer bestaat bij de Business Class
vluchten op de langere afstanden.

De topkoks koken natuurlijk niet zelf. Mario de Ridder, bekend van het
met twee Michelinsterren bekroonde restaurant De Zwethheul, werd door de
Deutsche Bahn gevraagd om een aantal typisch Hollandse gerechten in te
sturen. Daarvan werden er vijf uitgekozen die vervolgens door de
huiscateraar bereid worden. Zo’n 16 duizend per maand. De Ridder mocht wel
goedkeuren of zijn creaties naar wens waren aangepast.

Alleen in de maand april kunnen de reizigers van de Nederlandse keuken
genieten, volgende maand is de Zwitserse Eduard Hitzberger aan de beurt.

Voor het geld doet de ICE het niet. Volgens Robert Etmans, lid van de raad van
Bestuur van de Duitse spoorwegen maakt slechts vijf procent van de reizigers
gebruik van de bistro aan boord en moeten ze er geld op toeleggen. “Maar de
rest van de reizigers wil wel dat we een bistro aan boord hebben, want stel
dat ze er ooit gebruik van zouden willen maken."

De Nederlandse Spoorwegen delen deze visie.“Want,” zo meldt Michiel van
Roozendaal, directeur van NS Hispeed: “Het gaat bij ons niet alleen om
snelheid, maar ook om comfort.”

Met de komst van de hogesnelheidslijn wil de trein op afstanden tot zeshonderd
kilometer een goed alternatief bieden voor het vliegtuig. Een voorbeeld, als
de HSL-Zuid rijdt, en dat is naar verwachting eind dit jaar, kan je met de
trein in drie uur van het centrum van Amsterdam naar Gare du Nord in Parijs
reizen.

Naast reistijd heeft de trein nog een aantal pre's. Zo levert de trein
minder CO2 uitstoot op dan het vliegtuig en hoef je niet langs
veiligheidscontroles. Bovendien is het in de trein comfortabeler werken en
is zelfs vergaderen een optie.

“Op den duur zullen er vliegroutes verdwijnen, omdat de trein op die trajecten
een beter alternatief is,” zegt Van Roozendaal. Als voorbeeld noemt hij de
verbinding tussen Amsterdam en Brussel. “Daar zijn met de reguliere
maatschappijen bijna geen vluchten meer voor te krijgen.” Hij voorziet ook
dat bijvoorbeeld KLM intercontinentale vluchten vanaf Brussel gaat aanbieden
in combinatie met een Hispeed ticket vanuit de randstad.

Toch wil Van Roozendaal niet beweren dat trein en vliegtuig concurrenten zijn.
De KLM is immers aandeelhouder in de High Speed Alliance, de exploitant van
de hogesnelheidstreinen over de HSL-Zuid. “Vliegtuigmaatschappijen kunnen
hun kostbare slots in plaats daarvan gebruiken voor intercontinentale
vluchten, waar ze meer geld op verdienen.”

Voor Duitsland, waar ze al langer ervaring hebben met
hogesnelheidstreinen, lijkt dit beeld deels te kloppen.

Luchtvaartmaatschappij Lufthansa heeft op een aantal trajecten een
overeenkomst gesloten met Deutsche Bahn. Reizigers hadden op binnenlandse
vluchten die aansloten op een intercontinentale vlucht de keuze of ze het
binnenlandse traject per trein of per vliegtuig wilden afleggen. Voor het
traject Keulen-Frankfurt kozen passagiers massaal voor de trein en dat
traject is daarom ook afgeschaft.

Maar de woordvoerder van Lufthansa nuanceert dit succesverhaal voor de trein:
“Op het vergelijkbare traject Stuttgart-Frankfurt, dat ongeveer even lang
is, kozen de reizigers weer vaker voor het vliegtuig. Het model is dus niet
een op een over te nemen.”

Op een aantal trajecten waar er geen dergelijke deals zijn gesloten,
ziet Lufthansa de hogesnelheidstrein wel degelijk als concurrentie.
Bijvoorbeeld tussen Frankfurt en Munchen of tussen Frankfurt en Parijs. Toch
maakt de luchtvaartmaatschappij zich geen zorgen. “Op die trajecten hebben
we veel vluchten, onze tarieven zijn concurrerend en we zijn nog steeds veel
sneller.”

“Tot nu toe zien wij alleen maar een stijging van het aantal passagiers, zowel
op binnenlandse als op internationale vluchten. Al die mensen die met de
trein gaan, zullen wel uit de auto komen,” denkt de woordvoerder.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl