Transavia gaat de vloot, die komende zomer vanuit Nederland met één toestel wordt ingekrompen, voorzien van nieuwe kleuren.
Het exclusieve groen, ooit als geste afgestaan door Freddy Heineken aan luchtvaartpionier John Block bij de start van de maatschappij, gaat niet langer domineren, schrijft Luchtvaartnieuws.nl.
Naast groen moeten ook donkerblauw en fuchsia-roze de vloot een andere uitstraling geven. Zelfs de onderkant van de vliegtuigen schijnt beschilderd te worden.
De huidige naam verandert ook weer. De toevoeging ‘.com’ verdwijnt en de naam wordt simpel Transavia. Het is de zoveelste verandering in korte tijd. Het oorspronkelijke Transavia Holland werd in de jaren tachtig Transavia Airlines, moest vervolgens Basiq Air worden maar werd transavia.com. Na tien jaar wordt het weer simpelweg Transavia.
Een kostbare operatie, die zowel voor Transavia in Nederland als in Frankrijk wordt uitgevoerd. De vakbonden hebben nog niet gereageerd in een tijd waarin de maatschappij worstelt met structurele verliezen en van het personeel offers met een hogere productie en vijftien procent minder kosten wordt gevraagd.
Nut en noodzaak
Alle toestellen, ook die van Transavia France, worden opnieuw beschilderd, advertenties worden netwerkbreed aangepast en zelfs het briefpapier krijgt de nieuwe 'look'. Of het meer passagiers oplevert, is de vraag. Over nut en noodzaak geeft de directie maandag tekst en uitleg bij de presentatie van het eerste toestel in een hangar op Schiphol-Oost. Wie bij Transavia om een toelichting op de plannen en de presentatie vroeg werd overigens teruggebeld door het communicatiebureau Linden & Barbosa.
De eerste Boeing 737-800 met het nieuwe kleurenschema van Transavia arriveert naar verluidt zondag al vanuit het Engelse Norwich op Schiphol. Wat de kleuren betreft staat de wereld een verrassing te wachten als maandag het toestel de hangar op Schiphol-Oost wordt binnengerold, vermoedelijk onder applaus van genodigden en personeel, aan wie de nieuwe 'look and feel' wordt voorgesteld.
"Een spannende dag! Want tijdens deze dag delen we onze visie op de toekomst van Transavia, onthullen we de nieuwe look en feel én ontvangen we het eerste vliegtuig in de nieuwe huisstijl", meldt de Transavia-directie in de uitnodiging. In een mail gericht aan het personeel noemt topman Mattijs ten Brink de re-branding zelfs "een mijlpaal in de geschiedenis van Transavia".
Chartermarkt
Transavia, honderd procent dochteronderneming van KLM, staat desondanks nog voor een onzekere toekomst. De maatschappij lanceerde samen met de Franse zustermaatschappij nog plannen om sterker op de prijsvechtersmarkt te gaan opereren. De afgelopen weken werd duidelijk dat Transavia ook op de chartermarkt nog actief wil blijven, onder andere voor de reisorganisaties als Sunweb en Thomas Cook, waarvan de naam op toestellen gaat prijken.
Luchtvaartexperts menen dat Transavia op te veel paarden blijft gokken en dat een duidelijk keuze moet worden gemaakt. In dat verband is recent nog geadviseerd als prijsvechter 'upmarket' te gaan opereren, net iets beter als de veel grotere concurrenten, zoals easyjet, Ryanair en Norwegian.
De nieuwe vliegschema's van Transavia Nederland laten zien dat, vergeleken met 2014, de vloot het komende zomerseizoen een toestel minder zal tellen. Samen met de zustermaatschappij in Frankrijk wordt daarentegen een capaciteitsgroei gepland. Het is daarom vrijwel zeker dat een toestel uit de Nederlandse vloot naar Frankrijk verdwijnt.
Dit artikel verscheen eerder op Luchtvaartnieuws.nl, de site met dagelijks actueel nieuws over de luchtvaartsector. Volg de luchtvaart op Luchtvaartnieuws.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl