Op het hoofdkantoor van Transavia op Schiphol-Oost worden op maandag 15 december de plannen gepresenteerd voor een nieuwe strategie om te overleven op de prijsvechtersmarkt in Europa.

In de plannen, die binnen Air France-KLM zijn ontwikkeld onder leiding van Transavia-topman Mattijs ten Brink, staan de 15 procent aan kostenbesparingen centraal.

De maatschappij moet, in een schijnbare tegenstelling, tegelijk ook klantvriendelijker worden met meer service om de concurrentie met onder meer Ryanair en EasyJet aan te kunnen.

Het is de bedoeling om de plannen, waarvan verder nog geen bijzonderheden bekend zijn, direct al in het nieuwe jaar in de praktijk te gaan uitrollen. De maatschappij boekt al enkele jaren structurele verliezen. In een recente prognose wordt ervan uitgegaan dat in 2017 weer zwarte cijfers in de boeken komen.

Vraagtekens bij strategie

Al eerder zetten luchtvaartdeskundigen vraagtekens bij het snijden in de kosten en tegelijk het verbeteren van het product. “De pijn bij Transavia zit nu juist in het nalaten van het maken van een keuze tussen charter, lowcost en lijndiensten. Het gokken op drie paarden werkt niet…”, aldus een veelgehoorde analyse.

De kans om de slag in het segment onder de traditionele luchtvaartmaatschappijen als de KLM nog te winnen is gering tegenover de overmacht van Ryanair, Easyjet, Norwegian, Vueling, Wizzair en andere prijsvechters die de markt al regeren in Europa.

Positie tussen KLM en prijsvechters

Het kiezen van een positie met prijs én service tussen de bestaande prijsvechters en bijvoorbeeld de KLM, zou Transavia uitdagende nieuwe mogelijkheden kunnen bieden.

Overigens beginnen de bestaande traditionele maatschappijen met hun Europa-vluchten steeds meer overeenkomsten te vertonen met de lowbudgetmaatschappijen, die zich op hun beurt ook op de zakenreismarkt succesvol zijn beginnen te ontwikkelen.

Volg de luchtvaartsector op Luchtvaartnieuws.nl.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl