Air France-KLM wil de vloot van dochter Transavia fors uitbreiden en vanuit verschillende plaatsen in Europa de concurrentie aan gaan met andere prijsvechters.
Dat zei KLM-topman Camiel Eurlings afgelopen week tijdens een bezoek aan Brazilië. De uitspraken zijn zaterdag door een woordvoerder van de maatschappij bevestigd tegenover Luchtvaartnieuws.nl.
Nu maatschappijen als easyJet en Ryanair zich meer en meer profileren richting de Europese zakenreiziger moet de luchtvaartcombinatie met een passend antwoord komen om niet nog meer marktaandeel te verliezen.
Spiegelen aan Germanwings
De nadruk ligt op de groei van het businessmodel van Transavia binnen Europa. Volgens ingewijden kijkt de Air France-KLM directie nadrukkelijk naar de verrichtingen van Germanwings, de Europese lowcost-dochter van het Duitse Lufthansa.
Door de toevoeging van de regionale Air France-dochter Hop en KLM Cityhopper aan het businessmodel van Transavia ligt een vergelijking met een maatschappij als Germanwings voor de hand, meer dan bijvoorbeeld Ryanair of easyJet.
Transavia is anders dan Ryanair
In een interview met het blad Luchtvaartnieuws, dat over een week verschijnt, meldt KLM-topman Pieter Elbers dat de lowcost-operatie van Transavia niet te vergelijken is met die van Ryanair. "Transavia heeft een bepaald serviceprofiel dat anders is dan Ryanair. Transavia gaat dan ook geen Ryanair worden. Klaar!"
"KLM had Transavia al jaren", gaat Elbers verder. "Air France heeft Transavia France gecreëerd als onderdeel van de groep. En Transavia France kan nog heel veel groeien. Voor ons is Transavia het lowcost-vehikel binnen de groep."
Op de vraag wat het nut van Transavia binnen de groep is nu er al enkele jaren geen winst meer is behaald, antwoordt Elbers: "Transavia moet natuurlijk terugkeren naar winst, dat is de doelstelling. Maar daar hoort ook marktaandeel bij en soms heb je een bepaald niveau op de markt nodig om tot winst te komen."
Volg de luchtvaartsector op Luchtvaartnieuws.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl