Zo’n 3 miljoen mensen in Nederland gaan naar de sportschool, maar lang niet iedereen weet hoe zij het grote scala aan toestellen moeten gebruiken. En een personal trainer ligt niet in ieders budget.
Ondernemer Mitchell Warmerdam wil daar met zijn nieuwe applicatie Gymeyes wat aan doen. Sporters kunnen op een eenvoudige manier zichzelf filmen tijdens het sporten en de beelden op afstand delen met een deskundige trainer.
Wie: Mitchell Warmerdam (23)
Wat: videoanalyses voor sportschoolbezoekers
Bedrijf: Gymeyes
Waar: Randstad
Wat is Gymeyes?
“Gymeyes is een applicatie waarmee sporters eenvoudig hun work-out kunnen filmen door middel van actiecamera’s die in de sportschool hangen. De gebruiker filmt via onze app de oefening vanuit meerdere hoeken, analyseert de video en kan het vervolgens delen met een trainer. Vaak is het druk in de sportschool en veel mensen hebben geen personal trainer, zo kan iedereen altijd terecht met zijn of haar vragen.”
Hoe ben je op dit idee gekomen?
“Ondanks mijn enthousiasme om oefeningen goed te doen kwam ik er al snel achter dat ik veel oefeningen niet op de juiste manier uitvoerde. Mijn vriendin doet aan topsport en zij vertelde dat ze veel gebruik maakte van videoanalyses, om zo tot betere prestaties te komen, zo is het idee ontstaan. Vervolgens ben ik toen ik bij nog bij Booking.com werkte al begonnen met het ontwikkelen van een app. Tijdens de lunchpauzes ging ik vaak naar verschillende sportscholen in Amsterdam om de app te testen."
Waarom is er behoefte aan Gymeyes?
"Mensen die naar een sportschool gaan hebben vaak nauwelijks contact met medewerkers van de sportschool, dit is voor mensen een belangrijke reden om binnen een jaar bij een sportschool weg te gaan. Met onze app ontstaat er meer interactie tijdens de training tussen sporter en trainer. Wij denken dat mensen met onze app op een hoger niveau kunnen sporten, hierdoor liever naar de sportschool gaan en ook langer blijven."
Hoe heb je het gefinancierd?
“Bij diverse wedstrijden in binnen-en buitenland heb ik mijn idee gepitcht, dit was een harde leerschool. De conclusie van alle partijen was dat ik eerst moet laten zien dat Gymeyes werkt en er geld mee te verdienen valt, achteraf begrijp ik deze gedachtegang eigenlijk wel. Destijds benaderde ik ook veel bedrijven via LinkedIn, mede door het feit dat iedereen dit doet leverde ook dit geen concrete dingen op. Ik besloot een filmpje te maken met de oproep aan mensen op zich bij mij aan de sluiten als ze in mij geloven, ik heb dit filmpje gepromoot met 100 euro op Facebook en LinkedIn. Binnen een dag werd de video meer dan 10.000 keer bekijken en kwamen er tientallen verzoekjes binnen. Op deze manier heb ik vorig jaar uiteindelijk 100.000 euro opgehaald."
Wat is jullie verdienmodel?
"Wij vragen een maandelijks contributie van de sportschool op basis van het aantal gebruikers. Sportscholen zijn gewend om dure apparaten aan te schaffen waarvan ze van tevoren niet kunnen inschatten hoeveel ze gebruikt gaat worden. Sportscholen betalen op deze manier alleen voor de waarde die wordt geleverd. De leden van de sportscholen hoeven niks te betalen."
Hoeveel sportscholen doen er mee?
"Met 30 sportscholen hebben we nu een samenwerking afgesproken. Sinds vorige week zijn we echt up en running. Op dit moment zijn de camera’s in 4 sportscholen geïnstalleerd, de aankomende weken zal de rest volgen."
Er zullen mensen in de sportschool zijn die ongevraagd in beeld komen bij andere filmende sporters, hebben jullie hier iets voor bedacht?
"We zijn ons bewust dat de kans bestaat dat er mensen in beeld komen die hier niet om gevraagd hebben. Wij proberen onze gebruikers zo goed mogelijk te instrueren om te zorgen dat er geen beelden van andere mensen worden gemaakt. We willen de aankomende weken gaan ondervinden of dit voldoende is, mocht dit niet zo zijn, zullen we dit verder moeten onderzoeken."
Is de charme van sport niet juist dat je fysiek contact hebt met mensen, in plaats van via de telefoon?
"Dat is zeker waar. Maar aan de andere kant worden op alle terreinen in de wereld nieuwe technieken geïntroduceerd om tot betere prestaties te komen. Moet dit ook niet het geval zijn voor mensen die niet aan topsport doen maar gewoon naar de sportschool gaan om fit te blijven?"
Op welk type sportscholen richten jullie je pijlen?
"Wij denken dat onze sporters naar sportscholen gaan uit het midden-en premium segment. Deze mensen zijn vaak bewust bezig met sporten en vinden het leuk om op deze manier meer uit hun tijd in de sportschool te halen."
Waar staan jullie over 2 jaar?
"Dan hangen er camera’s bij 500 sportscholen in verschillende landen. Eind dit jaar hopen we in ieder geval actief te zijn in steden als Londen, Brussel en Berlijn."