Autofabrikant Toyota vervangt steeds meer robots door mensen. De afgelopen jaren heeft het bedrijf onder leiding van topman Akio Toyoda meer dan 100 afdelingen opgezet in fabrieken waar mensen weer met hun handen werken. 

Dit schrijft persbureau Bloomberg.

De Japanse autofabrikant noemt de specialisten die de auto’s handmatig in elkaar zetten ‘goden’. De medewerkers zouden op deze manier volgens Bloomberg beter inzicht krijgen in het productieproces.

Op de lange termijn zouden de specialisten kunnen meedenken hoe het proces efficiënter en nauwkeuriger kan worden ingericht.

Robots of mensen?

Het vervangen van robots door mensen lijkt misschien een opmerkelijke stap voor een bedrijf als Toyota. Het bedrijf loopt immers voorop als het gaat om de inzet van robots in productieprocessen.

Recente ontwikkelingen maken de stap naar meer menselijke specialisten  echter een logische keuze.  Hoe sterker het productieproces is geautomatiseerd, des te groter de gevolgen als er ergens een fout insluipt. Grote terugroepacties kunnen dan zeer kostbaar uitpakken voor autofabrikanten.

In februari en maart werd bijvoorbeeld bekend dat de grootste autofabrikant van de VS,  General Motors (GM),  in totaal meer dan 3 miljoen auto's terug moest roepen wegens technische mankementen. De problemen met de airbags waren de oorzaak van de terugroepactie van februari. GM schat zelf in dat er 12 doden zijn gevallen door het defect. Amerikaanse media spraken zelfs over meer dan 300 doden.

Toyota zelf heeft in 2009 en 2010 miljoenen auto's terug moeten roepen vanwege de vloermatten die konden losraken, achter het gaspedaal bleven hangen en zo voor gevaarlijke taferelen konden zorgen met ernstige ongelukken tot gevolg.

Lees ook:

Oprukkende robot dwingt tot ondernemerschap

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl