Het Japanse autoconcern Toyota Motor denkt dat zijn winst in het lopende gebroken boekjaar hoger zal uitvallen dan eerder gedacht, dankzij een sterke verkoop van sportieve terreinwagens (suv’s) en de zwakke yen.

Dat maakte de grootste autofabrikant van de wereld woensdag bekend.

De nettowinst in het boekjaar dat in maart eindigt, wordt nu geraamd op 2,13 biljoen yen (15,7 miljard euro), een record. Eerder werd op een winst van 2 biljoen yen gerekend. Dankzij de zwakke Japanse yen worden de buitenlandse verkopen meer waard en daar profiteert Toyota van.

Daarnaast verkopen de suv’s van Toyota vooral in de Verenigde Staten erg goed, geholpen door de sterk gedaalde brandstofprijzen. Daardoor wordt een zwakkere vraag op de thuismarkt gecompenseerd.

Toyota was in 2014 voor het derde jaar op rij ’s werelds grootste autofabrikant met een totale verkoop van 10,23 miljoen auto’s, inclusief de dochtermerken Hino en Daihatsu.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl