Toyota haalde een operationele winst van 353 miljard yen (3,7 miljard euro), waar het concern een jaar eerder nog een verlies leed van 108 miljard yen. De nettowinst steeg van 1,2 miljard yen naar 290 miljard yen. Voor heel 2012/2013 rekent het bedrijf op een operationele winst van 1 biljoen (1000 miljard) yen en een nettowinst van 760 miljard yen.

Het concern, dat naast Toyota ook de merken Daihatsu en Hino Motors voert, mikt op het kalenderjaar 2012 op een productie van 10,05 miljoen auto’s. In 2011 rolden er 7,86 miljoen van de band.

Omzet in de VS

De omzet in de Verenigde Staten, de belangrijkste markt voor Toyota, is in de eerste 7 maanden van dit jaar met 28 procent gestegen. Het concern verwacht in 2012 2,38 miljoen auto’s te verkopen in Noord-Amerika. Dat is 1 procent meer dan de eerder dit jaar afgegeven raming.

In Europa gaat is de automarkt beduidend minder florissant. Toyota denkt dat de Europese automarkt dit jaar met 5 procent krimpt. In het eerste kwartaal nam het aantal verkochte Toyota’s in Europa met 35.000 toe tot bijna 209.000 stuks. De Noord-Amerikaanse verkoop verdubbelde ruimschoots tot 663.000 auto’s.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl