Volgens de analyse verkocht Toyota (met zijn dochtermerken Hino en Daihatsu) vorig jaar in totaal 8,4 miljoen voertuigen vergeleken met 7,8 miljoen een jaar eerder. In West-Europa stond de verkoop onder druk, maar vooral in Azië gingen de zaken heel goed.
GM verkocht wereldwijd 8,2 miljoen auto’s tegen 7,5 miljoen in 2009. Ook GM had veel succes in China. Bij Volkswagen, met ook merken als Audi en Skoda, reden vorig jaar 7,1 miljoen auto’s de showrooms uit. In 2009 waren dat er 6,3 miljoen. Hier was eveneens sprake van een sterke verkoop in China.
Volkswagen
Volkswagen wil in 2018 de grootste autofabrikant ter wereld worden met jaarlijks meer dan 10 miljoen verkopen.
De vierde autoproducent ter wereld in 2010 was volgens de studie het Frans-Japanse concern Renault-Nissan met 6,7 miljoen auto’s tegen 6,1 miljoen een jaar eerder. Op de vijfde plek staat het Zuid-Koreaanse Hyundai-Kia met 5,7 miljoen wagens. Dit waren er 4,6 miljoen in 2009.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl