- De Catalaanse ingenieur Cristina Aleixendri behoort als oprichter en COO van startup bound4blue tot de ’30 onder 30′-lijst van Forbes.
- Ze kreeg gedurende haar loopbaan regelmatig met seksisme te maken. Zo zei een docent op de universiteit ooit tegen haar dat ze een probleem niet kon oplossen, omdat ze een vrouw is.
- Haar startup heeft technologie ontwikkeld voor de scheepvaartindustrie die de CO2-uitstoot fors kan terugdringen. Ze boekte vorig jaar een omzet van 3 miljoen euro.
“Een docent op de universiteit zei me ooit dat het heel normaal was dat ik een probleem niet kon oplossen, omdat ik vrouw was. En hij vroeg me ook hem te waarschuwen als ik ooit een vliegtuig zou ontwerpen, omdat hij daar nooit in zou stappen.”
De vrouw die deze anekdote vertelt is luchtvaartingenieur Cristina Aleixendri, die bliksemcarrière heeft gemaakt. Ze is nog geen 30 maar heeft nu al een cv waar ook de bewuste docent van zou moeten erkennen dat ze geen seconde van haar tijd heeft verspild.
De Catalaanse heeft bij verschillende techbedrijven gewerkt, meerdere onderzoeksprojecten uitgevoerd, drie patenten op haar naam staan en staat op de ’30 onder 30′-lijst van zakenblad Forbes.
Daarnaast kreeg ze eind vorig jaar een geldprijs van 50.000 euro van het European Institute of Innovation and Technology (EIT), voor haar inspirerende ondernemerschap en innovatiekracht.
Aleixendri is momenteel operationeel directeur (COO) van de mede door haar opgerichte startup bound4blue, dat technologie ontwikkelt waarmee de scheepvaart het brandstofgebruik flink kan terugdringen.
"We hebben besloten dit bedrijf op te richten omdat er grote economische en milieuproblemen zijn in de scheepvaart, die verantwoordelijk is voor zo'n 90 procent van alle transportlading wereldwijd. Aangezien wij luchtvaartingenieurs zijn hebben we de vaardigheden en kennis om die problemen op te lossen", vertelt de ingenieur in een interview met Business Insider España.
Bound4blue heeft een systeem ontwikkeld met autonome uitklapbare vleugels die als een soort windzeilen dienen op het dek van grote vrachtschepen. "We zijn teruggekeerd naar de kern en maken weer gebruik van de wind - zoals de Feniciërs deden - om schepen op een efficiënte manier aan te drijven en tegemoet te komen aan de behoeften van de sector", legt Aleixendri uit.
Volgens bound4blue zijn er zijn 85.000 grote vrachtschepen op de wereld die dagelijks tussen de 4 en 110 ton brandstof gebruiken. Door het hybride systeem van motoren en de uitklapbare vleugels kan tot 20 procent bespaard worden, claimt het bedrijf. Dat verdient zich in drie tot vijf jaar terug.
De eerste patenten die Aleixendri aanvroeg werden gefinancierd door familieleden en vrienden die geloofden in het project. "Daarna volgden professionele investeerders met in de eerste ronde een bedrag van 370.000 euro", vertelt ze tegen Business Insider España.
Nu krijgt bound4blue steun van diverse Catalaanse, Spaanse en Europese klimaat- en innovatiefondsen en hoopt het zijn technologie de komende vijf jaar op 180 schepen te installeren.
Cristina Aleixendri ziet bound4blue als "een van de vele bewijzen dat de Spaanse innovatiekracht een enorm potentieel heeft" en dat er "ongelooflijk veel talent in het land is. Maar ze erkent ook dat het ecosysteem van Spanje niet zo volwassen is als in andere landen. Ondernemen is daardoor niet makkelijk, maar "ook niet onmogelijk".
Seksistische opmerkingen
De docent aan het begin van dit verhaal was niet de enige van wie Cristina Aleixendri gedurende haar loopbaan seksistische opmerkingen te horen kreeg.
"Op de universiteit werden ik en andere studentes regelmatig geconfronteerd met machismo van docenten en ook in mijn verdere werkzame leven heb ik van alles gehoord", zegt Aleixendri.
Die opmerkingen varieerden van mensen die niet geloofden dat ze ingenieur zou worden omdat ze een vrouw is, tot een man die zei dat vrouwen alleen nut hebben als moeder. "Een investeerder wilde alleen met een mannelijke collega praten en niet met mij", vertelt ze.
Aleixendri constateert dat vrouwen niet dezelfde mogelijkheden hebben en zich extra moeten bewijzen ten opzichte van mannen. Ze wijst er daarbij op dat van al het risicokapitaal in Europa slechts 2 procent is geïnvesteerd in door vrouwen opgerichte techbedrijven. "Het is overduidelijk dat ze van ons veel meer eisen, dat is onderdeel van ons dagelijks leven", stelt de succesvolle ingenieur en ondernemer.
Ze vindt dat niet alleen overheden, maar ook de samenleving daar invloed op heeft. Zelf denkt ze de oplossing vooral in het onderwijs ligt. "Meisjes moeten al vanaf heel jonge leeftijd aan de hand van voorbeelden aangeleerd krijgen dat ze kunnen worden wat ze willen. En dat ze hoge doelen moeten stellen, want hun dromen mogen niet beperkt worden door hun geslacht".
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Business Insider España.
[activecampaign form=30]
Lees meer over topvrouwen:
- Christina Caljé werd directeur bij Goldman Sachs en daarna CEO van een startup – zo bewandelde ze een carrièrepad dat niet voor de hand lag
- Deze onderzoeker zocht uit waarom vrouwen liever niet netwerken – topvrouwen doen dat wel en zien grote verschillen tussen mannen en vrouwen
- 10 lessen van Maye Musk (72): zakenvrouw, moeder van Elon en topmodel – dit vertelde ze ons over haar nieuwe boek (en zo spreekt ze X AE A-XII uit)
- Dit is de snelste manier voor vrouwen om gendergelijkheid af te dwingen: richt een eigen bedrijf op en word heel rijk