Dit zei woordvoerder Thomas Steg van de bondsregering vandaag in Berlijn, zo
meldt fd.nl. Het is duidelijk dat als Magna daadwerkelijk afhaakt, zoals
gevreesd wordt, dat er ook geen concept op tafel komt. Concreet betekent dit
dat Opel net als GM waarschijnlijk maandag surseance van betaling moet
aanvragen.
Wat er vervolgens gebeurt is volstrekt onduidelijk. Er gaan steeds meer
geluiden op dat GM zijn dochter Opel misschien helemaal niet wil verkopen,
maar alleen uit was op de staatshulp uit Berlijn.
Opel naar nieuw bedrijf
Mocht dit het geval zijn dan is de kans groot dat Opel net als de andere nog
aantrekkelijke delen van GM overgaat naar een nieuw te creëren bedrijf. Heel
vreemd is overigens het niet dat de Amerikanen een financiële bijdrage
verlangen van de Duitse overheid. Zelf steken ze naar schatting $50 mrd in
een doorstart van GM.
Volgens woordvoerder Steg wil de regering Merkel niet verder gaan dan een
overbruggingskrediet van euro 1,5 mrd. Het verzoek van GM eerder deze week
om dit te verhogen tot euro 1,85 mrd wordt afgewezen. Ook wil Berlijn het
geld alleen ter beschikking stellen als zekerheid wordt gegeven dat het geld
naar de VS vloeit.
Fiat en Magna halen af
Vrijdagochtend werd bekend dat zowel Fiat als Magna op het punt staan om de
handdoek in de ring te werpen bij de redding van Opel. De eerste
onheilstijding kwam vanochtend uit Turijn waar Sergio Marchionne van Fiat
aankondigde dat hij zich terugtrekt uit de besprekingen over een redding van
Opel/Vauxhall.
Marchionne vindt de risico’s van een overname van Opel uit de failliete boedel
van moederconcern GM te groot. Hij heeft te weinig tijd gekregen om de
boeken van Opel in te zien.
Magna was de tweede klap
Het duurde niet lang voordat de tweede klap viel. De managers van de Canadese
toeleverancier Magna zijn al sinds zes uur aan het vergaderen met de top van
GM en afgezanten van het Amerikaanse ministerie van financiën over een
overname van Opel en hoe dit te realiseren. De plaats van handeling het
Berlijnse luxe-hotel Adlon.
Volgens de krant Bild lopen de onderhandelingen zeer moeizaam. En dat niet
alleen, Magna staat op het punt net als Fiat de handdoek te werpen. GM, zo
meldt Bild komt telkens met nieuwe eisen, teveel voor Magna-baas Frank
Stronach. Als Magna ook uitstapt, zijn er geen kopers meer over en komt het
faillissement van Opel wel heel dichtbij.
Duistere toekomst
Daarmee ziet de toekomst van Opel, Vauxhall en zijn 55.000 werknemers er
steeds duisterder uit. GM bereidt zich in de VS vakkundig voor op zijn eigen
faillissement. Het wil via een herstructurering die vermoedelijk twee tot
drie maanden gaat duren naar een volledig nieuwe gezuiverde onderneming met
nog maar enkele sterke merken. In de tussentijd valt het onder de
faillissementswet 'Chapter 11'. Waarschijnlijk vraagt het concern maandag
surseance van betaling aan. Op die dag had GM 44 miljard dollar van zijn
schulden moeten aflossen en daar is het niet in geslaagd. Dat betekent dat
de Amerikaanse overheid het heft in handen heeft. De regering van Obama
heeft al bijna 20 miljard dollar geïnvesteerd en is bereid tijdens het
faillissement te verhogen tot 50 miljard dollar.
Opel moet voor die tijd uit GM zijn losgeweekt. Daarom volgt het ene
crisisberaad het andere in een noodtempo op. Een eerste overleg
woensdagnacht liep op niks uit. De Duitse regering, die graag wil meebetalen
aan een redding van Opel, stelde vervolgens als deadline vanmiddag om twee
uur. Op dat tijdstip moeten de onderhandelaars van GM, Magna en de
Amerikaanse overheid met een concept komen.
Volgende crisistop in Brussel
De volgende crisistop is in Brussel. Om 15.00 uur buigen daar de
industrieministers van de EU, inclusief EU-commissaris Gunther Verheugen en
Neelie Kroes van mededingingszaken, zich over het Opel-dossier. Een uurtje
later komen dan de Duitse ministers bijeen voor beraad in Berlijn. Het doel
is om nog vanavond een besluit te vellen.
Economen roepen al geruime tijd dat de regering Opel net als moeder GM gewoon
moet laten afsterven. Als dat op een rustige begeleide manier gebeurt, dan
is er nog volop mogelijkheid om uit de ruïnes van Opel, Vauxhall en de al
eerder failliet verklaarde GM-dochter Saab een paar pareltjes uit te vissen
en die door te verkopen aan bijvoorbeeld Fiat of Magna. Dat daarbij
arbeidsplaatsen verloren gaan, is duidelijk. Maar dat is ook nodig, want de
Europese autoindustrie heeft net als overal in de wereld te kampen met
overcapaciteit.
De politiek en de vakbonden hebben zich daar steeds tegen verzet. Zij proberen
angstvallig vast te houden aan de banen. Bij Opel in Duitsland werken bijna
26.000 mensen. Bij GM Europe, dat in zeven landen actief is, werken 55.000
mensen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl