De Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal meldde dinsdag dat de
topmannen van Ford en General Motors bereid zijn hun jaarsalaris op één
dollar te zetten.

Brekebenen
De grote drie kampen met miljardenverliezen en balanceren op de rand van de
afgrond. Ze hopen 25 miljard dollar aan staatssteun los te peuteren bij de
Amerikaanse overheid. Het Congres wil echter dat Ford, GM en Chrysler met
concrete herstructureringsplannen komen.

Naast de symbolische salariseisen van de topmannen, gaat het vooral om de
strategie van de bedrijven.

Ford gaat dinsdag aangeven zwaarder in te zetten op de ontwikkeling van
hybride en elektrische auto’s, terwijl GM naar verwachting de nadruk legt op
de reductie van het aantal merken, aldus The Wall Street Journal. Zo zou het
Europese Saab in de etalage staan.

Chrysler mikt waarschijnlijk op een alliantie met één of meer buitenlandse
autofabrikanten.

Zuinige auto's
De drie grote fabrikanten uit Detroit zijn mede in de problemen geraakt
doordat ze te laat hebben ingespeeld op de trend naar zuinige modellen.
Samen zijn ze inmiddels goed voor iets minder dan de helft van de
Amerikaanse autoverkopen, tegen een marktaandeel van 62 procent vijf jaar
geleden, aldus The New York Times.

General Motors, Ford en Chrysler verkopen 112 automodellen onder het label van
vijftien merken in de Verenigde Staten. De strategie om met een breed palet
aan modellen elke Amerikaan te bedienen, staat echter onder druk.

De belangrijkste Japanse rivalen - Toyota, Honda en Nissan - zijn al veel
sterker gespecialiseerd met zeven automerken, die samen 58 modellen
aanbieden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl