Elon Musk krijgt serieuze concurrentie. Volkswagen is klaar voor de strijd met Tesla op het vlak van elektrisch rijden.
Dat laat Herbert Diess, de topman van het Duitse autoconcern, weten een interview met Bloomberg TV. Daarbij is hij optimistisch gestemd over de mogelijkheden Tesla uiteindelijk in te halen met de verkoop van stekkerauto’s.
“Het is een open race. We zijn er vrij optimistisch over dat we gelijke tred kunnen houden met Tesla en ze uiteindelijk inhalen”, zegt Diess over vernieuwing in de auto-industrie. Innovatie is volgens hem belangrijk, “maar daarbij is het ook belangrijk om schaalgrootte te hebben”, zo klinkt het in Davos.
Tesla werd deze week op het beurs voor het eerst meer dan 100 miljard dollar waard. Dat is meer dan de beurswaarde van Volkswagen, dat dertig keer zoveel auto’s verkoopt als het Amerikaanse bedrijf. Diess geeft ondanks de concurrentie hoog op van Tesla. “Ik zou Tesla serieuzer nemen dan Google en ook Toyota is erg concurrerend.”
Voor de autosector als geheel voorspelt Diess een moeilijk jaar. Dat komt enerzijds door strengere emissie-eisen in de Europese Unie, waar vanaf volgend jaar nieuwe auto’s gemiddeld nog maar 95 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. Daarnaast kwakkelt de wereldwijde vraag naar auto’s door tragere mondiale economische groei.
Volkswagen mikt op 1 miljoen elektrische auto's in 2023
Volkswagen heeft haar doelstelling voor de productie van elektrische auto’s twee jaar naar voren gehaald. In plaats van in 2025 wil de Duitse autobouwer nu al in 2023 zeker 1 miljoen elektrische voertuigen hebben gebouwd.
De producent zet zo extra vaart achter de productie van elektrische auto’s. In 2025 moet met de veranderde doelstellingen nu de mijlpaal van 1,5 miljoen wagens zijn behaald.
In november is de productie van de ID.3 gestart. Dat is de eerste volledige elektrische auto van Volkswagen. Met het model wil Volkswagen een grote speler worden in de massaproductie voor elektrische auto’s. De auto moet ook de basis worden voor verdere varianten met een alternatieve aandrijving.
In Wolfsburg wil men er alles aan doen om in de komende jaren marktleider te worden in de markt voor elektrische auto’s en daarmee beter presteren dan concurrenten zoals Tesla. Dat merk deed het in 2019 zeer goed in Nederland.