"Wij betreuren het zeer dat wij klanten ongerust hebben gemaakt”, zei Akio
Toyoda tegen de Japanse radiozender NHK.

Eerder deze week bleek dat miljoenen auto’s van Toyota mogelijk problemen
hebben met het gaspedaal. Het concern gaat in Europa 1,8 miljoen auto’s van
verschillende bouwjaren naar de garage terugroepen. In Nederland zijn 95.000
auto’s bij deze actie betrokken, zo verklaarde Toyota Nederland vrijdag.

Topman Toyoda verklaarde dat Toyota nu nog bezig is om alle feiten te
verzamelen. Daarna komt "zo snel mogelijk” een verklaring die zorgen bij
klanten moet wegnemen, zo zei hij.

Gaspedaal
Toyota Nederland verklaarde vrijdag dat "sommige gaspedaalmechanismen kunnen
verslijten”. Daardoor kan het moeilijker worden het gaspedaal in te drukken
en het pedaal kan langzamer terugkomen naar de normale positie. In het
ergste geval blijft het gedeeltelijk hangen, aldus het bedrijf.

De terugroepactie kan voor Toyota imagoschade betekenen. Het Japanse concern
had altijd een sterke reputatie als het gaat om betrouwbaarheid van zijn
auto’s. Het bedrijf moet nu meer auto’s terugroepen dan de 7,8 miljoen die
het in 2009 verkocht.

Citroën en Peugeot
De problemen bij Toyota hebben ook gevolgen voor autofabrikant PSA. Het Franse
concern, bekend van de merken Peugeot en Citroën, maakte zaterdag bekend dat
het auto's moet terugroepen die zijn gemaakt in een Tsjechische fabriek die
wordt gedeeld met Toyota. Om hoeveel auto's het gaat is nog niet bekend,
maar bij de daar geproduceerde Peugeots 107 en Citroëns C1 speelt mogelijk
ook een probleem met het gaspedaal.

Een Japanse krant meldde zaterdag dat Toyota in maart 2007 al klachten in de
Verenigde Staten had ontvangen over het euvel. Het bedrijf heeft zelf gezegd
pas sinds eind 2009 op de hoogte te zijn van de problemen.

Lees ook:

Toyota roept acht modellen terug in Europa

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl