KPN moet op zoek naar een nieuwe topman. Maximo Ibarra heeft aangegeven per 30 september te zullen vertrekken bij het bedrijf.

De aankondiging heeft volgens het telecombedrijf niets te maken met de grote netwerkstoring van maandag, waardoor onder meer hulpdiensten en noodnummers lange tijd niet bereikbaar waren.

Volgens de verklaring van KPN liggen “dringende familiaire redenen” ten grondslag aan zijn beslissing. Ibarra gaat terug naar Italië. De komende drie maanden gebruikt hij om de overdracht naar een opvolger soepel te laten verlopen. Wie Ibarra opvolgt, is nog niet bekend.

Ibarra, die de Colombiaanse en Italiaanse nationaliteit heeft, stond pas een jaar aan het roer bij KPN, waar hij in 2017 in dienst trad. Hij zegt de timing van zijn beslissing te betreuren, maar stelt dat hij geen andere keuze heeft. De raad van commissarissen van KPN betreurt bij monde van voorzitter Duco Sickinghe de beslissing van de topman, maar benadrukt dat het bedrijf er goed voor staat.

Ibarra was de eerste niet-Nederlander die de leiding kreeg bij KPN. Zijn ambitie zou zijn geweest om KPN na jaren van bezuinigingen weer terug op het overnamepad te zetten. Ibarra was in 2016 één van de architecten van de grote samenvoeging van het draadloze netwerk van VimpelCom met de lokale eenheid van CK Hutchison, één van de grootste telecomdeals in Europa.

Naar verluidt voert Ibarra inmiddels gesprekken met het Amerikaanse Comcast over een topfunctie bij het betaaltelevisiebedrijf Sky Italia, zo meldde persbureau Bloomberg op basis van bronnen. Hij zou daarvoor niet de enige kandidaat zijn.

Storing bij bij 112: geen hack

De storing van maandag in het telefoonverkeer van KPN lijkt niet het gevolg te zijn van een hack. Dat heeft Joost Farwerck, lid van de raad van bestuur van KPN, tegen Nieuwsuur gezegd.

Volgens hem waren er zogeheten back-ups om de storing op te vangen, maar die werkten niet. Ook was er volgens hem veel telefoonverkeer toen de storing begon.

De telefoonstoring bij KPN is grotendeels verholpen en alarmnummer 112 is weer volledig bereikbaar. Het alarmnummer was ruim drie uur lang uit de lucht. Ook het nummer voor niet-spoedeisende gevallen, 0900-8844, deed het niet. De oorzaak is nog niet bekend.

Vanwege de storing had de overheid alternatieve nummers voor 112 en 0900-8844 in het leven geroepen. Hulpdiensten moesten improviseren om toch bereikbaar te zijn. Ze gebruikten onder meer WhatsApp, Messenger en Twitter. Bovendien werden agenten, ambulances en brandweerauto's de straat op gestuurd, zodat mensen bij hen alarm zouden kunnen slaan.

De directie van KPN moet op het ministerie van Justitie en Veiligheid komen uitleggen hoe een grote telefoonstoring onder meer noodnummer 112 heeft kunnen treffen. Minister Ferd Grapperhaus wil er zeker van zijn dat het "niet morgen weer" misgaat. Maar eerst moet de storing helemaal zijn verholpen.

Grapperhaus bemoeide zich persoonlijk met de landelijke storing, die urenlang duurde. Hij zegt rechtstreeks contact te hebben onderhouden met de KPN-top.

Veel meer kan de minister nu nog niet zeggen, laat hij weten. Hij begrijpt "dat er veel vragen leven" en belooft, zodra hij meer informatie heeft, die snel te delen.

De Tweede Kamer is geschrokken en wil onder meer weten waarom het noodsysteem, dat 112 bij storingen in de lucht moet houden, niet werkte.

LEES OOK: Kabinet wil 5G-netwerk over minstens 3 spelers verdelen en wacht op spionage-advies: mag Huawei meedoen?