Ook krijgt hij een bonus van 1,5 miljoen euro in aandelen, bedoeld om hem
langdurig aan het brouwersbedrijf te binden. Mede door die extraatjes, die
de topman overigens pas over 5 jaar definitief in contanten kan omzetten,
komt het totale inkomen van Van Boxmeer over 2012 uit op zo’n 8,5 miljoen
euro
Dat blijkt uit het jaarverslag van Heineken (pdf).
Een jaar eerder harkte de topman nog 3,4 miljoen aan salaris en bonussen
bijeen.
Mijlpaal in groeiproces
Volgens de raad van commissarissen van Heineken was de overname van APB "een
mijlpaal" in het groeiproces dat Heineken wereldwijd doormaakt. Daarom vindt
de raad een extra beloning op zijn plaats. Ook financieel directeur René
Hooft Graafland krijgt een extra bonus.
Vakbond CNV Vakmensen reageerde maandag woedend. "Dit is egostreling van
de baas, niks anders", aldus bestuurder Gert Jan den Besten. Volgens
hem zet Heineken de cao-besprekingen die binnenkort beginnen al op voorhand
onder druk.
Sterke speler in Zuidoost-Azië
De derde brouwer ter wereld kreeg APB eind vorig jaar na een verhitte
biedingsstrijd met Thai Beverage voor circa 4 miljard euro in handen. Door
de overname kon Heineken een boekwinst van 1,5 miljard euro voor belastingen
bijschrijven.
APB is de grootste brouwer in de sterk groeiende Zuidoost-Aziatische
biermarkt. Het heeft een marktaandeel van 70 procent in Indonesië. Daarnaast
is het marktleider in Singapore en Maleisië. Bekijk ook de Z24
Bierkaart om te zien om welke landen Heineken marktleider is na de
overname.
Bovendien is APB de nummer twee in Vietnam en heeft het een marktaandeel van
zo'n 33 procent Cambodja, twee landen waar de komende tijd forse groei in de
bierverkoop wordt verwacht van 7 tot 8 procent per jaar.
Groeimarkten in Azië en Afrika
Heineken begeeft zich meer op de internationale markt, omdat consumenten in
Europa steeds minder bier drinken. De grootste brouwer van Europa verkocht
2,4 procent minder bier in West-Europa in 2012. Het is de enige regio waar
het bedrijf geen volumegroei kende het afgelopen jaar, al steeg de omzet nog
wel licht. Voor de komende jaren verwacht Heineken dat de bierafzet in West-
en Zuid-Europa verder zal krimpen.
Om dat te compenseren heeft de brouwer meerdere overnames gedaan om de positie
in groeimarkten te versterken. Zo nam Heineken in 2009 de
Britse bierbrouwer Scottish & Newcastle over, waarmee het zich
toegang verschafte tot India. Een jaar later kocht Heineken de
bieractiviteiten van Femsa, een van de grootste drankenbedrijven in
Latijns-Amerika.
Ook timmert de Amsterdamse brouwer aan de weg in Afrika. Zo is Heineken
marktleider in de twee grootste biermarkten in West-Afrika: Nigeria en
Ghana. Ook in andere landen als Congo, Burundi en Egypte is de Nederlandse
firma prominent aanwezig.
Lees ook:
De Z24 Bierkaart: hier is Heineken marktleider
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl