Dat maakte de luchthavendirectie donderdag bekend.

Het aantal vliegbewegingen steeg in 2007 naar ongeveer 16.800. Dit is een
stijging van 21 procent ten opzichte van 2006. Hiermee wordt de groei van de
laatste jaren gecontinueerd en blijft Eindhoven Airport de grootste
regionale luchthaven van Nederland.

De groei komt vooral door de toename aan goedkope vluchten en nieuwe
bestemmingen zoals Katowice (Wizzair), Reykjavik (Iceland Express), Valencia
en Stockholm (Ryanair) en Hamburg (OLT).

Van alle passagiers stapte 22 procent om zakelijke redenen op het vliegtuig,
waarmee volgens de luchthaven het economische belang voor de regio
Zuidoost-Brabant en Brainport wordt bewezen.

Om Eindhoven Airport verder te laten groeien is een nieuwe regionale
overeenkomst nodig. Maar de vijf betrokken gemeenten, omwonenden en
milieugroepen zijn het tot op heden niet eens over ruimere openingstijden
van het vliegveld.

Luchthavendirecteur Bart de Boer: "De uitbreidingsplannen zijn afgewogen en
redelijk en meer dan tachtig procent van de inwoners uit de regio is het met
ons eens. Dat zal uiteindelijk toch wel gezien worden?"

De Boer voorspelt dat de groei van Eindhoven Airport in 2008 tot stilstand
komt. Oorzaak is de invoering van een ticketbelasting met ingang van juli.
Passagiers met een Europese bestemming betalen vanaf dan een milieubijdrage
van 11,25 euro per vlucht. De verwachting is dat veel reizigers uit zullen
wijken naar goedkopere regionale luchthavens in Weeze en Charleroi.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl