Dat hebben ingewijden gezegd tegen het persbureau Reuters. Eerder gaf
bestuursvoorzitter Maurizio Prato al blijk van zijn voorkeur voor Air
France-KLM.

De Italiaanse regering wil af van haar belang van 49,9 procent in
Alitalia, maar wil garanties dat een overname niet leidt tot massale
ontslagen. Ook moeten belangrijke binnenlandse routes die Alitalia verzorgt,
behouden blijven.

Rome stelt zulke hoge eisen dat veel potentiële kopers zijn afgehaakt. Maar
voor Air France-KLM wegen de landingsrechten van Alitalia zwaarder.

Behalve Air France-KLM is een consortium met daarin de kleinere
Italiaanse maatschappij Air One in de markt voor Alitalia. Het bestuur mag
aangeven met wie het wil praten, maar de regering heeft het laatste woord.

Het Italiaanse kabinet is verdeeld en heeft zijn besluit uitgesteld tot medio
januari.

Beide bieders willen flink reorganiseren bij Alitalia, dat per dag een
miljoen euro verlies draait, maar Rome vreest dat Air France-KLM als
buitenlandse partij een hardere saneerder zal blijken te zijn.

Minister van Transport Alessandro Bianchi en vicepremier Francesco Rutelli
hebben laten doorschemeren dat zij de voorkeur geven aan "een Italiaanse
oplossing".

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl