•Nieuwe Top 10 bestelauto’s van ANWB en Natuur & Milieu
•Fiat Ducato weer op 1 in categorie grote bestelwagens
•Zuinigste diesel: Renault Clio ENERGY dCi (1 op 31,3 km/u)

Zie ook: Minder
kosten door zuinig rijgedrag.

De genoemde drie kleine bestelauto’s hebben een CO2-emissie van 109 g/km en
gebruiken 4,1 l/100 km. Dit blijkt uit de nieuwste Top
10 bestelauto’s
van ANWB en Natuur & Milieu. De genoemde
bestelauto’s worden op de voet gevolgd door de Renault Kangoo en de nieuwe
kleine bestelauto van Mercedes, de Citan. Deze heeft een CO2-emissie van 112
g/km.

Meer zuinige bestelauto’s
Het valt de samenstellers op dat dit jaar het aantal zuinige bestelauto’s is
toegenomen. Steeds meer fabrikanten van bestelauto’s passen diverse
brandstofbesparende technieken toe. Dit maakt het makkelijker voor
ondernemers om te kiezen voor een bestelauto met lagere brandstofkosten en
minder CO2-uitstoot.

Verschil kleiner
Opvallend is volgens de samensteller van de Top 10 dat de verschillen tussen
de nummer één en tien steeds kleiner worden. De nummer tien van de lijst
verbruikt 18% meer brandstof per kilometer dan de nummer één, terwijl in
2010 het verschil nog 40% was.

Middelgrote bestelbus
In de top 5 van de middelgrote bussen staat de nieuw vormgegeven Ford Transit
Custom op de eerste plaats. Deze verbruikt 6,2 l/100km met een CO2-emissie
van 163 g/km. Qua emissie is dat zelfs 10 gram minder dan het model dat in
april 2012 in de top 5 stond. Ook de Citroën Jumpy is weer zuiniger geworden
door een optimalisering van het motormanagement.

Grote bestelwagen
De nummer één in de top 5 grote bestelwagens is evenals vorige keer de Fiat
Ducato. Deze verbruikt 6,8 l/100 km met een CO2-emissie van 179 g/km.

Kijk naar laadvolume
De samenstellers van de lijsten geven ondernemers de tip mee om goed te
kijken naar de eisen waaraan de bestelauto moet voldoen, zoals laadvolume of
laadgewicht. Indien men toe kan met een kleinere auto die bijvoorbeeld 20
gram CO2 per kilometer minder uitstoot en dus 0,8 liter per 100 kilometer
minder verbruikt, dan kan jaarlijks honderden euro’s aan brandstofkosten
worden bespaard.

Leaseauto’s
Wat geldt voor bestelauto’s geldt zeker ook voor leaseauto’s. Ondernemers
kijken hierbij niet alleen naar de brandstofkosten maar ook naar de emissie.
Immers, hoe lager deze is, hoe vriendelijker het bijtellingstarief. In de
jongste publicatie van de Top
10’s zuinige auto’s
van ANWB en Natuur & Milieu zijn er
4 nieuwe modellen. Met een dieselverbruik van 1 op 31,3 (CO2-uitstoot van 83
g/km) is de Renault Clio ENERGY dCi de nieuwe nummer 1 in de categorie
kleine diesel. In de categorie middelgroot diesel behaalt de Ford Focus een
verbruik van 1 op 29,4 (88 g/km). En de Citroën DS5 Hybrid4 behaalt 1 op
28,6 (88 g/km) bij de grote dieselauto’s.

Grote benzineauto
Bij de grote benzine auto’s pakt de Kia Optima Hybrid de eerste plaats. De
Optima Hybrid rijdt gemiddeld 1 op 18,5 (123 g/km). Van de tiende plaats is
de BMW 320i gestegen naar de tweede met een verbruik van 1 op 18,9 (124
g/km). Beide auto’s hebben als voordeel dat zij ook bij aanschaf na 1
januari 2013 nog op 20% bijtelling mogen rekenen. Op dit moment zijn zuinige
auto’s nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Vanaf 2014 zal ook
voor deze voertuigen MRB betaald moeten worden. Daarnaast is er het
voornemen van het nieuwe kabinet om de dieselaccijns te verhogen.

Het werkelijk brandstofverbruik wijkt altijd af van het opgegeven verbruik.
Daarom geeft de ANWB in het Top10-overzicht ook een indicatie van het
werkelijk verbruik.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl