Het bedrijf achter de door kunstmatige intelligentie aangestuurde vraagbaak ChatGPT heeft een tool gemaakt om teksten te herkennen die door ChatGPT zijn geschreven. Docenten op middelbare scholen en op de universiteit maken zich namelijk grote zorgen over het gebruik van ChatGPT door leerlingen en studenten om teksten te produceren.

Maker OpenAI waarschuwt dat de nieuwe tool genaamd AI Text Classifier niet volledig betrouwbaar is. Wel kan het een indicatie geven. In Engelstalige testen haalde het programma 26 procent van de teksten geschreven door kunstmatige intelligentie eruit. Dat is dus ongeveer één op vier en dat is niet erg veel.

“Een stuk betrouwbaarder dan andere systemen die ChatGPT proberen te herkennen”, schrijft de maker niettemin. De teksten geschreven door mensen werd in 9 procent van de testen foutief aangemerkt als “waarschijnlijk door AI geschreven”.

Hoe langer de ingevoerde tekst, hoe groter de kans dat AI Text Classifier kon herkennen of de tekst geschreven was door een mens of niet.

Bij minder dan duizend tekens is de tool wel "erg onbetrouwbaar" en daarom is dat geen optie. OpenAI heeft hem gratis beschikbaar gemaakt, om van gebruikers te horen of de "imperfecte classifier" toch een uitkomst kan bieden. Daarnaast werkt de maker nog aan verbeteringen.

Tool van ChatGPT om tekst te herkennen werkt nog niet heel goed

OpenAI raadt aan om oordelen niet geheel te baseren op de AI Text Classifier. Wel kan het een aanvulling zijn op andere methoden om de bron van een stuk tekst te bepalen.

Diverse mensen hebben de 'plagiaatscanner van OpenAI al uitgeprobeerd. Techplatform AG Connect meldt dat de resultaten wisselend zijn: "Zo is een boek uit 2015 over machine learning en Python volgens de AI Text Classifier deels 'niet duidelijk', deels 'mogelijk AI-geschreven' en deels 'waarschijnlijk AI-geschreven'. En de eerste pagina van Shakespeares klassieke werk MacBeth is 'waarschijnlijk AI'."

De Radboud Universiteit Nijmegen waarschuwt studenten woensdag om ChatGPT niet te gebruiken. Het hulpmiddel is niet toegestaan en valt binnen de definitie van fraude of plagiaat, benadrukt de universiteit. Wel zoekt Radboud naar een manier om de technologie te betrekken in het onderwijs, op een manier waarmee het leerprocessen verbetert. Ook andere onderwijsinstellingen gaven eerder al aan te worstelen met het programma.

LEES OOK: Wordt jouw persoonlijke of vertrouwelijke informatie gebruikt om ChatGPT te trainen?