Producten in kleine verpakkingen zijn meestal iets duurder. Dat geldt ook voor kleine en grotere repen chocola. Maar een steekproef van Business Insider wijst uit dat de prijsverschillen bij Tony’s Chocolonely wel heel stevig zijn.
We zijn gewend dat producten in kleinere porties relatief meer kosten. Daar kun je ook wel enig begrip voor hebben: kleinere hoeveelheden en extra verpakking wegen mee in de productiekosten.
Tegelijk zijn Nederlanders dol op de volumekortingen die je met grootverpakkingen krijgt: 24 rollen toiletpapier, 78 vaatwastabletten, 8 kilo wasmiddel. Als de grootverpakking voordelig is, nemen we graag meer mee naar huis dan we strikt genomen nodig hebben.
Kiloprijzen bij chocola: Tony’s Chocolonely valt op
Als je gevoelig bent voor volumekortingen, dan moet je de volgende keer dat je met trek voor het chocoladeschap staat toch eens naar de kiloprijzen kijken voor je iets in je mandje stopt. Zeker als de bijna-slaafvrije Tony’s Chocolonely jouw favoriete guilty pleasure is.
Neem een standaard Tony’s-reep van 180 gram. Bij Albert Heijn betaal je daar 2,79 euro voor. Dat komt neer op 15,50 per kilo. Maar ga je voor een doosje met zes kleinere repen (proeverijtje) of een box met mini’s, dan gebeurt iets heel bijzonders met de kiloprijs:
Ook hier kunnen we er gerust van uitgaan dat de productiekosten hoger liggen voor het proeverijtje en de minibox dan voor de losse reep. Maar het verschil in prijs per kilo tussen de reep en de mini's is 93 procent! En voor het proeverijtje van 6 kleine repen van 48 gram per stuk betaal je op kilobasis liefst 78 procent meer vergeleken met de standaardreep.
De prijzen in de tabel hierboven komen van Albert Heijn, maar als je Tony's bij de Jumbo inslaat, kom je vergelijkbare verschillen tegen. Het ligt dus niet aan de supermarkt.
Het volumeplaatje ziet er heel anders uit bij Ritter Sport. Bij de Plus kun je een reep van 100 gram (puur hazelnoot) kopen voor 1,43 euro.
De mini's van Ritter Sport zijn met negen stuks lastiger te verpakken, maar voor 150 gram aan Ritter Sport-chocolade betaal je 1,99 euro. Inderdaad: de kiloprijs van de kleinere verpakking is hier zelfs lager.
Grotere reep chocola, voordelige prijs
Voor een test met Delicata, een merk van Albert Heijn, gaan we logischerwijs weer terug naar die supermarkt. Hier geen mini's in kleinverpakking, maar een rechttoe-rechtaanvergelijking tussen twee repen extra puur (70 procent) van 100 en 200 gram.
Dit beeld kennen we: voor de kleinere reep betaal je relatief meer. De kiloprijs van de kleinere reep Delicata ligt 21 procent hoger.
Als laatste nemen we Verkade onder de loep. Momenteel zijn kleine repen van 75 gram helaas online niet te krijgen bij Albert Heijn of Jumbo.
Bij Jumbo nemen we daarom twee repen romige melk van respectievelijk 192 gram en 111 gram. Ook hier is de kiloprijs van de grotere reep lager, maar het verschil bedraagt slechts 4 procent.
Kortom: het loont zeker om bij je favoriete chocolademerk op de kiloprijzen te letten.
Wel is een kanttekening op z'n plaats. We kijken hier puur naar de goedkoopste kiloprijzen en houden geen rekening met bodemdrift. Als een grotere reep betekent dat je in dezelfde tijd twee keer zo veel suiker naar binnen werkt, houd het dan vooral bij de kleinere porties.