Pure chocolade zit in een rode verpakking en melkchocolade in een blauwe verpakking.
Toch?
Helaas: niet alle merken houden zich aan die ongeschreven regel. Zo doet Tony’s Chocolonely het precies verkeerd om: melk is bij hen rood, puur is blauw. Als je tijdens het shoppen voor chocoladeletters niet goed oplet in de supermarkt, loop je dus best kans dat je met de verkeerde smaak thuiskomt.
Maar waarom doet Tony’s dat dan? Zou het niet makkelijker zijn om gewoon de kleuren van de repen te veranderen, en zo een hoop verwarring te voorkomen?
Op de website legt Tony’s uit dat de eerste reep melkchocolade van het merk in 2005 van de band rolde. Van een pure reep was toen nog geen sprake, dus toen er een kleur werd gekozen voor de reep, koos het merk voor een rode wikkel.
De reden: het valt op, maar rood past vooral het best bij de alarmerende boodschap van het merk, dat voor slaafvrije chocolade vecht. Toen er later wel een pure reep kwam, kreeg die een blauwe kleur.
Maar er zijn meer redenen, laat Tony's weten op Twitter. Zo zegt het merk dat 85 procent van de chocoladeliefhebbers rood als lievelingskleur heeft, dat ze met de rode reep een rode kaart uitdelen aan oneerlijke chocolade, dat rood de kleur is van de revolutie, dat oneerlijke chocolade voor hen werkt als een rode lap op een stier en dat de kleur beter past bij de meeste lippenstiften. Duidelijk.
Al meer dan 100 jaar de verkeerde kleur
Toch is Tony's niet het enige merk dat - volgens de meeste Nederlanders - de verkeerde kleur hanteert. Ook bij Verkade hebben de pure repen een blauwe kleur.
Aan Business Insider laat het Zaanse koekjes- en chocoladebedrijf weten dat de allereerste pure reep die bij hen geproduceerd werd, al een blauwe wikkel kreeg. "Dat is meer dan 100 jaar geleden."
Waarom het bedrijf toen voor die kleur koos, is niet helemaal duidelijk. "We hadden vroeger geen marketingafdeling, misschien vonden mensen het toen gewoon mooi."
"We krijgen hier wel ieder jaar vragen over. Rond deze tijd van het jaar worden we vaak opgebeld door mensen die zich afvragen waarom we het anders doen, of door mensen die per ongeluk de verkeerde reep hebben gekocht. Maar we zijn niet van plan om de kleur van de repen te veranderen, voorlopig houden we hieraan vast."