Beleggers waren dinsdag niet te spreken over de jaarcijfers van TomTom. Topman Harold Goddijn moet nog hard werken om te laten zien dat de navigatiespecialist alternatieven heeft, nu zoeken op de kaart via smartphones steeds makkelijker wordt.

TomTom blijft op zoek naar de weg die leidt tot betere resultaten. Het navigatiebedrijf denkt de juiste afslag te hebben genomen, maar ziet zowel de omzet als de winst ook dit jaar verder achteruitgaan.

TomTom leunt nog altijd zwaar op zijn ooit revolutionaire navigatieapparaten. Die zorgen onverminderd voor het leeuwendeel van de omzet van het in 1991 opgerichte bedrijf, maar zijn door de razendsnelle opkomst van smartphones en andere opties om gemakkelijk de weg te vinden allang niet meer onmisbaar voor de automobilist.

Afgelopen jaar zakte de omzet van TomTom mede daardoor met 9 procent tot 963 miljoen euro en voor dit jaar wordt een verdere afname tot 900 miljoen euro voorzien. Daarmee zou 2014 het vierde achtereenvolgende jaar worden waarin de omzet daalt en zouden de opbrengsten van het bedrijf in 6 jaar nagenoeg zijn gehalveerd.

Van navigatiekastjes  naar auto-software en verkeersdiensten

Om de aanhoudende krimp tegen te gaan moeten nieuwe markten een grotere rol gaan spelen voor het bedrijf, dat zich daarbij onder meer richt op software en inbouwsystemen voor auto’s en het leveren van verkeersinformatie.

Die dienst wordt inmiddels in ruim 30 landen geleverd en werd dinsdag ook geïntroduceerd in China, Taiwan en Singapore. Door de moeilijke omstandigheden op de automarkt nam de omzet uit de auto-industrie vorig jaar echter ook af.

Ondanks de niet aflatende krimp sprak topman Harold Goddijn dinsdag van een solide jaar, waarin het marktaandeel in Europa in ieder geval werd verstevigd. Dit jaar zal er opnieuw meer worden geïnvesteerd in de productie van eigen kaarten en software en op termijn zal de daling van de omzet worden gekeerd, voorspelde hij. In welk jaar de ommekeer wordt voorzien kon het bedrijf echter niet aangeven.

Kan TomTom zelfstandig verder?

Analisten twijfelen inmiddels of TomTom de grote investeringen die nodig zijn om de concurrentie met bedrijven als Google en Nokia aan te gaan zelf kan opbrengen. Het bedrijf zou daarom op zoek moeten gaan naar een partner, of zou zelf een aantrekkelijke prooi kunnen zijn voor smartphoneproducenten.

Speculatie op een overname zorgde de afgelopen maanden meerdere keren voor een flinke stijging van het aandeel TomTom.

Dinsdag ging TomTom aan het Damrak echter in de uitverkoop, met een daling van bijna 15 procent tot 4,52 euro als gevolg. Daarmee is de beurswaarde van het bedrijf geen schim meer van het hoogtepunt dat eind oktober 2007 werd bereikt. Een aandeel TomTom kostte toen nog ruim 56 euro.

Lees ook:

TomTom: forse winstval, lagere omzet 2014

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl