Het aandeel TomTom noteerde in april net boven de 3 euro, nu komt de koers uit op ruim boven de 5 euro. Een verdere stijging lijkt echter onwaarschijnlijk.
De rek is voorlopig uit de koers van het aandeel TomTom, concludeert analist Martijn den Drijver van SNS Securities woensdag in een rapport. Daarin verlaagde hij het advies voor het aandeel van accumulate naar hold.
Recent was het aandeel juist aan een opmars bezig door een belangrijk contract dat het navigatiebedrijf sloot met Ford. De kaarten en systemen van TomTom worden geïntegreerd met de nieuwste versie van boordcomputer Ford Sync.
Ook met Sony sloot TomTom een deal. Sony neemt de kaarten en navigatiediensten van TomTom op in zijn nieuwe infotainmentsysteem voor auto’s, AV Center.
Den Drijver verwacht dat de omzet van TomTom door de overeenkomsten dit jaar uitkomt op 975 miljoen euro, iets hoger dan de prognoses van TomTom, dat uitgaat van een omzet van 900 tot 950 miljoen euro.
Ingebouwde navigatie de redding?
Kan TomTom verder groeien door meer deals met autobouwers? Van de verkoop van losse navigatiekastjes moet het bedrijf het in ieder geval steeds minder hebben. Consumenten houden de hand op de knip door de economische crisis. En als ze al investeren in elektronica, dan in een smartphone, die ook is uitgerust met een gps en navigatiesoftware die niet of amper onderdoet voor die van TomTom.
Vandaar dat TomTom op zoek is gegaan naar nieuwe verdienmodellen, zoals de levering van verkeerssoftware aan autofabrikanten. Maar ook daar heeft TomTom het zwaar. Daarbij heeft het Nederlandse concern dubbele pech: door de crisis koopt de consument niet alleen minder navigatiekastjes, hij stelt ook de aanschaf van een auto uit. Dat is een belangrijke verklaring voor de tegenvallende omzetten van de ‘automotive’-activiteiten.
Structureel probleem
Het zou om een tijdelijk probleem kunnen gaan, maar volgens analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen is het eerder structureel, zei hij in februari tegenover Z24. "Er zit geen toekomst in ingebouwde autonavigatie." Het plan om in
te zetten op software voor ingebouwde navigatiesystemen is een doodlopende weg, denkt de analist.
Ten eerste is de markt voor inbouwnavigatie volgens Versteeg nog steeds beperkt. De meeste auto’s worden nog altijd zonder navigatie geleverd. Want waarom zou je betalen voor een peperduur systeem dat hetzelfde doet als je smartphone?
Ten tweede blijkt het voor TomTom erg moeilijk om binnen te komen bij autofabrikanten. Volgens Versteeg komt dit door het conservatisme in de autoindustrie. Alles in een auto moet minstens tien jaar meegaan, dus wil men volgens Versteeg liefst oerdegelijke peperdure elektronica die zichzelf al heeft bewezen. "In die premium-auto’s vind je dus vaak Blaupunkt apparatuur met achterhaalde software."
Ten derde is het de vraag of we straks nog wel een ingebouwd navigatiesysteem in onze auto willen. Veel logischer is het volgens Versteeg als je auto’s uitrust met een touchscreen-schermpje waar je smartphone aan wordt gekoppeld. Toegegeven, de meeste autofabrikanten willen er, conservatief als ze zijn nog niet aan, "maar als je erover nadenkt, is het toch wel een logische ontwikkeling".
Overname door Apple?
Analist Den Drijver ziet nog mogelijkheden voor de koers van TomTom om in beweging te komen. Eén daarvan is een verkoop van concurrent Nokia Here. Dat is samen met TomTom en Google één van de drie grote spelers op de kaartenmarkt.
Door het afstoten van de mobieltjestak richt Nokia zich op drie pijlers: patenten, digitale kaarten en telecomapparatuur. Here lijkt niet de vetpot waar Nokia in de toekomst op kan steunen. Een verkoop kan positief nieuws zijn voor TomTom.
Andere zaken die de koers van TomTom kunnen beïnvloeden zijn meer contracten in de autosector (of het verlies ervan) en een mogelijke aparte beursnotering van Business Solutions, het onderdeel dat zich bezighoudt met voertuigvolgsystemen.
Een overname van TomTom acht Den Drijver het minst aannemelijk. In het afgelopen jaar is meermalen gespeculeerd over een overname door Apple. De twee bedrijven werken al samen voor het eigen kaartenprogramma van Apple, dat niet zonder problemen is uitgebracht. Zoals Nokia in 2008 Navteq kocht, zou Apple met TomTom 'all in' kunnen gaan op het gebied van kaarten.
Lees ook
Patrick Beijersbergen: Er gaat iets gebeuren bij TomTom, alweer
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl