Analisten en beleggers reageerden enthousiast op de nieuwe autodeal, hoewel TomTom daar vrijwel geen details over gaf. De koers van TomTom schoot in de eerste handelsuren ruim 10 procent omhoog. Om 11.45 uur bedroeg de winst 9,5 procent. ,,De overeenkomst met Peugeot is de belangrijkste verklaring voor de koerswinst”, aldus analist Maurits Heldring van ABN Amro. ,,Ik verwacht dat de deal bijna 10 procent aan TomTom’sbedrijfsresultaat (ebit) zal toevoegen zodra de auto’s vanaf 2015 verscheept worden.”

Volgens analist Niels de Zwart van ING bevestigt de overeenkomst TomTom’s sterke positie in de Europese markt voor ingebouwde navigatieapparatuur.

Flinke opdracht

Bestuursvoorzitter Harold Goddijn van TomTom stelde dat het om een flinke opdracht gaat. ,,Het aantal PSA auto’s met een ingebouwde TomTom kan oplopen tot 2,5 miljoen”, aldus de topman.

TomTom maakte dinsdagochtend bekend in het tweede kwartaal een nettowinst te hebben geboekt van 9 miljoen euro. Een jaar eerder leed het bedrijf nog een nettoverlies van 489 miljoen euro, dat werd veroorzaakt door een last van 512 miljoen euro.

Dalende verkoop losse navigatiekastjes

De omzet daalde met 17 procent tot 262 miljoen euro, waarbij de pijn nog altijd zit in de dalende verkoop van losse navigatiekastjes (PND's). De opbrengsten in dat segment daalden met 26 procent tot 155 miljoen euro en maken derhalve nog altijd bijna 60 procent uit van de totale omzet.

TomTom gaf als verklaring voor de omzetdaling bij PND's dat het bedrijf kampt met economische tegenwind. Vooral de vraag naar navigatieproducten en -diensten bij consumenten neemt af. Mede dankzij de groei in de zakelijke markt handhaaft TomTom de verwachting voor dit jaar: een omzet van circa 1,1 miljard euro en een winst per aandeel van ongeveer 0,35 euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl