TomTom heeft zijn omzet en winst in het derde kwartaal zien teruglopen. De navigatiespecialist gaf onlangs al aan te maken te hebben met een sterkere terugloop van de vraag naar de navigatiekastjes die het bedrijf groot hebben gemaakt. De introductie van nieuwe producten heeft die tegenvaller nog niet uitgevlakt.
Het bedrijf uit Amsterdam behaalde een omzet van 239 miljoen euro, tegenover 254 miljoen een jaar eerder in dezelfde periode. De brutowinst voor afschrijvingen (ebitda) bleef gelijk op 33 miljoen euro, maar de nettowinst daalde met twee derde naar 600.000 euro. Die tegenvallende cijfers komen niet onverwacht; vorige week verlaagde het bedrijf al de omzetverwachting.
De divisie voor consumentenproducten, die goed is voor meer dan de helft van de omzet van TomTom, bracht 15 procent minder in het laatje. De onderneming lanceerde afgelopen kwartaal om het gat van de oude navigatiekastjes op te vullen onder meer een fitnesstracker en het eerste navigatiesysteem voor brommers. Daarnaast verkoopt TomTom onder meer sporthorloges.
TomTom boekte nog wel successen in de automobielindustrie. Die divisie leverde 21 procent meer op, onder meer door nieuwe contracten met Volvo Trucks en Subaru voor de levering van navigatiesoftware. Ook diensten op het gebied van wagenparkbeheer voor de zakelijke markt deden het met een omzetstijging van 15 procent goed.
TomTom liet al eerder weten de omzetverwachting voor heel 2016 te verlagen, van 1,05 miljard naar 980 miljoen euro. Het bedrijf handhaaft daarbij wel zijn winstprognose van 0,23 euro per aandeel.