TomTom brengt twee modellen op de markt: de TomTom Runner en de TomTom Multi-Sport. Beide
beschikken over een relatief groot scherm en kunnen met één knop bediend
worden.
Voor TomTom is het niet de eerste stap op het gebied van sporthorloges. In
2011 ontwikkelde het bedrijf samen met Nike de SportsWatch, een sporthorloge
met gps-tracker.
Met de sporthorloges hoopt TomTom een nieuwe markt aan te boren. “We
herpositioneren ons merk een klein beetje”, aldus topman Harold
Goddijn. De verkoop van losse navigatiekastjes daalt al enkele jaren, en ook
bij de levering van verkeerssoftware aan autofabrikanten heeft TomTom het
zwaar.
De inkomsten daalden vorig jaar met 17 procent tot 1,06 miljard euro. Voor dit jaar verwacht TomTom een verdere daling, waarbij de omzet naar verwachting uitkomt tussen de 900 en 950 miljoen euro.
TomTom beweegt zich met de horloges in een markt waarvan de verwachtingen hoog
zijn. Ook grote technologiebedrijven als Apple, Samsung en Google zijn naar
verluidt druk bezig om dit jaar met eigen ‘slimme’ horloges te komen. TomTom
denkt dat de internationale markt voor sporthorloges dit jaar groeit tot 1
miljard dollar en volgend jaar tot 1,2 miljard.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl