TomTom houdt de strategische opties voor zijn divisie Telematics tegen het licht, wat kan resulteren in een verkoop van het onderdeel dat zich onder meer bezighoudt met voertuigvolgsystemen. Dat liet de navigatiedienstverlener, die zich laat begeleiden door zakenbank Barclays, donderdag weten.

Volgens TomTom was er de afgelopen tijd vanuit verschillende kanten interesse in Telematics, dat vorig jaar goed was voor een omzet van ruim 162 miljoen euro. Het is daarmee de kleinste divisie binnen het bedrijf. Volgens een woordvoerster is er geen concrete deadline gesteld voor een besluit over Telematics.

De woordvoerster wilde verder niet nader ingaan op details rond de interesse in Telematics. Het strategisch onderzoek heeft ook ,,absoluut niks” te maken met de recente ontwikkelingen bij het bedrijf. TomTom ging de afgelopen tijd hard omlaag op de beurs door stappen van Google op de automarkt.

Maar het nieuws van de mogelijke verkoop van Telematics geeft beleggers kennelijk weer wat hoop: het aandeel TomTom noteerde donderdag bij de opening van de beurs 21 procent hoger op ruim 7 euro euro. 

De bekendmaking van TomTom is te duiden, want bij dat onderdeel zit juist toekomst voor de navigatiedienstverlener, laat analist Jos Versteeg van InsingerGilissen weten in een reactie.

Mogelijk vindt TomTom dat er te weinig schaal is bij Telematics, stelt Versteeg.

De analist zegt verder geen idee te hebben wie een mogelijke koper zou kunnen zijn. Het zou volgens hem kunnen gaan om bijvoorbeeld gespecialiseerde logistieke dienstverleners, softwarebedrijven of durfkapitalisten. Het advies voor TomTom is verkopen bij InsingerGilissen.

TomTom en Google

Het aandeel TomTom verloor sinds begin vorige week bijna een kwart van zijn beurswaarde en beleefde de grootste koersdreun sinds 2011.

Analisten wezen naar een samenwerking van Renault, Nissan en Mitsubishi met Google-moederbedrijf Alphabet. Ze gaan het Android-systeem van de Amerikaanse techgigant inbouwen in de dashboards. Dat is volgens kenners een zware klap voor de Nederlandse navigatiedienstverlener.

Het gaat om een meerjarige samenwerkingsovereenkomst, waarvan geen financiële details zijn gemeld. De systemen zullen draaien op Google’s besturingssysteem Android, waardoor diensten als Google Maps, Google Assistent en de Google Play Store ook beschikbaar worden in de auto’s.

Deze week kondigde de Japanse autogigant Toyota ook aan smartphones met Google's besturingssysteem Android te verbinden met auto’s van het merk.

(klik voor uitvergroting)