Navigatiebedrijf TomTom heeft in het derde kwartaal last gehad van problemen in de auto-industrie. Meerdere grote autofabrikanten in Europa en de Verenigde Staten waarschuwden de afgelopen maanden dat hun resultaten tegenvallen, en dat voelt ook de Amsterdamse leverancier van kaarttechnologie.

Daar kwam bij dat fabrikanten de introductie van nieuwe automodellen uitstelden, terwijl TomTom voor die auto’s technologie zou leveren.

Het leidde in de maanden juli, augustus en september tot 19 procent minder opbrengsten uit de autosector voor TomTom, als vooruitbetalingen voor toekomstige producten niet worden meegerekend.

TomTom handhaaft omzetprognose voor 2024

De auto-industrie is nog altijd de belangrijkste afzetmarkt voor het bedrijf. Diensten voor andere zakelijke klanten die bijvoorbeeld gebruikmaken van verkeersinformatie of digitale kaarten, leverden juist meer op dan een jaar eerder. De divisie die navigatiediensten levert aan particulieren kromp verder.

De totale omzet daalde 2 procent tot 140,7 miljoen euro. Daarop leed het bedrijf een nettoverlies van 4,4 miljoen euro. Dat is een minder fors verlies dan in het derde kwartaal van vorig jaar, toen TomTom een verlies van 8,7 miljoen euro boekte.

TomTom handhaafde verder de verwachting dat de jaaromzet aan de onderkant van de eerder afgegeven bandbreedte van 570 tot 610 miljoen euro uitkomt. Het aandeel TomTom werd door beleggers vrijdag ruim 2 procent hoger gezet.

LEES OOK: Ongeveer 1 op de 7 auto’s in Nederland is inmiddels deels of volledig elektrisch