TomTom ging donderdag 7,4 procent onderuit na de opening van de Amsterdamse beurs en was daarmee veruit de sterkste daler in de 0,6 procent lagere MidKap.
Het bedrijf heeft beleggers flink laten schrikken met de mededeling dat de eerder afgegeven omzetprognose voor dit jaar niet zal worden gehaald, aldus analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen.
TomTom leek de laatste tijd de aanhoudende daling van de consumentenomzet tot staan te hebben gebracht. In het derde kwartaal zette een tegenvallende vraag naar navigatiekastjes in Europa evenwel een streep door de rekening. De opbrengsten in dat segment gingen met 15 procent onderuit.
“De angst bij TomTom is altijd geweest dat de consumentenomzet ineens heel snel wegvalt”, zei Versteeg. “Dat lijkt nu te gebeuren. Het ging in de eerste helft van het jaar ook al slecht met de verkoop van navigatiesystemen. TomTom hoopte na de zomer op een verbetering, maar het is kennelijk niet meegevallen.”
Versteeg wijst erop dat de winstgevendheid wel op peil is gebleven. Dat komt volgens hem ook doordat het bedrijf met nieuwe, duurdere apparaten is gekomen. “Daar verkoop je er dan minder van, maar je houdt er meer marge aan over.” Ook de balans en kasstroom geven nog geen reden tot zorg.
Op termijn is Versteeg niet erg optimistisch over TomTom als consumentenmerk. Gratis navigatieapps van met name Google hollen het verdienmodel van het Amsterdamse bedrijf steeds verder uit. Op het gebied van smartwatches en actiecamera's is de concurrentie te hevig om een rol van betekenis te kunnen spelen, denkt hij.