Navigatiebedrijf TomTom verwacht over heel 2011 een vlakke omzet en winst per
aandeel ten opzichte van 2010. Dat maakte TomTom vrijdag bekend.
Het bedrijf heeft in het vierde kwartaal van vorig jaar zowel de omzet als de
winst op jaarbasis zien dalen. De omzet kwam uit op 516 miljoen euro, een
daling van 3 procent op jaarbasis. De nettowinst daalde met 29 procent op
jaarbasis tot 52 miljoen euro.
De omzetdaling had vooral te maken met lagere verkopen rond ‘Black Friday’ in
de Verenigde Staten. Navigatiesystemen moesten het afleggen tegen populaire
producten zoals onder meer tabletcomputers. Analisten hadden echter een
sterkere omzet- en winstdaling verwacht.
Over heel 2010 steeg de omzet echter met 3 procent tot 1,5 miljard euro. Ook
de nettowinst steeg over heel 2010, namelijk met 24 procent tot 108 miljoen
euro.
,,De markt voor losse navigatiesystemen kromp vorig jaar ten opzichte van het
jaar daarvoor, maar door het vergroten van ons marktaandeel en een beperkte
afname in de gemiddelde verkoopprijs, bleef onze consumententak een stabiele
basis voor het bedrijf”, zei topman Harold Goddijn.
Het bedrijf wist in het vierde kwartaal zijn marktaandeel in zowel Europa als
de Verenigde Staten verder te vergroten. In Europa groeide het marktaandeel
van 46 naar 49 procent op een markt van 3,5 miljoen apparaten. Ter
vergelijking: in het vierde kwartaal van 2009 werden er in Europa nog 4,3
miljoen navigatiekastjes verkocht.
De inkomsten uit ingebouwde systemen in auto's groeide sterk, namelijk met 52
procent in het vierde kwartaal tot 55 miljoen euro. Het bedrijf keert gezien
zijn schuldpositie geen dividend uit. De schuld van TomTom nam in het vierde
kwartaal af tot 294 miljoen euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl