Tom Dumoulin is de allereerste Nederlandse winnaar van de Ronde van Italië. Zondagmiddag reed hij een steengoede tijdrit van 33:23.
De 26-jarige Limburger stond op de vierde plaats in het algemeen klassement, op 53 seconden van leider Nairo Quintana maar wist achterstand ruim goed te maken in de tijdrit.
Uiteindelijk ging Dumoulin er met de winst vandoor. De tweede plaats was voor Nairo Quintana, de Italiaan Vincenzo Nibali werd derde.
Tom Dumoulin zocht zondag naar superlatieven om zijn gevoel over de eindzege van de Ronde van Italië te omschrijven. “Dit is echt te gek”, jubelde hij vlak nadat alle klassemenstrenners zich stuk hadden gereden op zijn tijd. “Ik kan dit echt niet omschrijven met woorden. Het is voor mij nog onvoorstelbaar.”
Dumoulin was voor de tijdrit in Milaan erg nerveus, zo bekende hij. “Ik moest kalm blijven, maar dat lukte bijna niet. Maar ik heb het gedaan. Ik had gelukkig weer goede benen. Ik moest wachten totdat Quintana over de finish zou komen. Mijn ploegleider vertelde me op een gegeven moment dat ik al had gewonnen. Maar plotseling gaf de televisie weer aan dat Quintana terug was gekomen tot drie seconden. Gelukkig klopte dat niet. Dit is echt zo geweldig”, zei de eerste Nederlandse winnaar van de Giro.
De tijdrit werd gewonnen door de Nederlander Jos van Emden van LottoNL-Jumbo. Hij was 15 seconden sneller dan Dumoulin. Bauke Mollema werd zevende.
Eerdere etappes
Dumoulin veroverde anderhalve week geleden in de tiende etappe de roze leiderstrui op zijn favoriete terrein: de individuele tijdrit. De Limburger zette alle concurrenten voor het klassement op grote achterstand en werd meteen de topfavoriet voor de eindzege. Er moesten nog tal van zware bergritten volgen, maar juist op dat onderdeel had hij afgelopen winter sprongen gemaakt.
De grootste verrassing volgde vier dagen later in de veertiende etappe, toen hij een rit met een finish bergop in Oropa won.
Dumoulin leek onaantastbaar, maar liep in de zestiende etappe na een sanitaire noodstop flink wat tijdverlies op. De roze trui was nog in zijn bezit, maar de concurrenten Nibali en Quintana roken bloed. Vrijdag ging het weer mis; eerst werd Dumoulin in het nauw gedreven nadat hij had zitten slapen achter in het peloton en de concurrenten er vandoor waren gegaan voorin. De krachten die het gekost had om het gat te dichten, braken hem op in de slotklim waar Quintana hem uit het roze reed.
Het verschil bleef klein, zaterdag verloor Dumoulin nogmaals 15 seconden op Quintana en werd de marge 53 seconden, terwijl ook Nibali en Thibaut Pinot zich tussen hem en Quintana nestelden.
Alles kwam aan op de slotdag in de tijdrit van Monza naar Milaan. Daar heerste Dumoulin ten opzichte van de andere klassementsrenners. Alleen Van Emden was sneller.
Prijzengeld
De Giro-winst levert de ploeg van Dumoulin 205.668 euro op. Daar komen nog enkele kleine prijzen bij. Elke dag dat Dumoulin de roze trui droeg, is goed voor 1.000 euro. Met negen dagen als koploper komt dat neer op 9.000 euro.
De winst in de tijdrit en de eerste grote bergrit leverden elk 11.010 euro op. Met andere toptienklasseringen in etappes verdiende hij nog eens 10.644 euro.
Al met al harkt de ploeg van Dumoulin rond de 250.000 euro (voor belasting) binnen met zijn eerste eindzege in een grote ronde. Peanuts in vergelijking met een overwinning in de Tour de France: Chris Froome streek afgelopen jaar 500.000 euro op toen hij ‘s werelds grootste wielerronde op zijn naam schreef.
De pot verdelen
Hoe dan ook, de kleine 250.000 euro die Dumoulin heeft gewonnen, wordt niet direct op de bankrekening van de Limburger gestort. Het is in de wielerwereld een goed gebruik om de prijzenpot die in een ronde wordt gewonnen te verdelen over de rest van de ploeg.
"De kopman deelt niet mee in het prijzengeld, dat is traditie", zegt teamgenoot Laurens ten Dam in gesprek met de Volkskrant. De acht ploegmaats van Dumoulin houden hem namelijk waar mogelijk uit de wind en zorgen dat hij in een goede positie aan een klim begint. En dan zijn er ook nog de ploegleiders, mecaniciens, chauffeurs en verzorgers die ook meedelen.
Elk team heeft zo zijn eigen verdeelformule, maar het is gebruikelijk dat de renners het grootste deel van de taart krijgen. Volgens de Belgische sporteconoom Daam van Reeth gaat ongeveer 90 procent naar de renners, en mag de rest van de ploeg de overige 10 procent verdelen, zo schrijft hij in zijn boek The Economics of Professional Road Cycling.
In de prijzenpot van Team Sunweb zit bijna 250.000 duizend euro. Dat betekent dat elke renner ongeveer 25.000 euro overheid aan de drie weken fietsen door Italië. "Doe er vervolgens 50 procent belasting vanaf, dan hou je ongeveer 12 duizend euro de man over. En dan heb je gewonnen hè", schampert Ten Dam in het Volkskrant-interview.
Met Dumoulin hoeven we volgens Ten Dam geen medelijden te hebben. "Het is dat hij de Giro heeft gewonnen en niet de Tour, anders zou hij in één criterium meer verdienen dan wij met het prijzengeld."