De Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt (CSU) wil vanaf 2016 een tolvignet voor buitenlandse automobilisten invoeren.

Dat zei hij donderdag in een interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ)

Zijn ministerie heeft miljarden nodig om achterstallig onderhoud aan infrastructuur uit te kunnen voeren. Hij onderhandelt nu met Nederland.

Binnen afzienbare tijd moet zijn ministerie 12 miljard euro per jaar te besteden hebben, dat is 2 miljard meer dan nu. “Ik heb een duidelijk stappenplan uitgewerkt over hoe automobilisten gaan betalen voor het gebruik van de weg”, zegt de minister tegen FAZ.

Tol voor buitenlanders vanaf 2016

Twee weken geleden werd bekend dat de minister vanaf 1 oktober 2015 de tol voor vrachtwagens wil uitbreiden naar de lichtere combinaties vanaf 7,5 ton. In juli 2015 valt een serie nieuwe rijkswegen onder de zogenaamde LKW-Maut.

"Op 1 januari 2016 wil ik de tol voor personenauto’s invoeren en vanaf juli 2018 geldt de tol voor vrachtwagens voor alle rijkswegen." Daarmee zegt de minister voor het eerst iets concreets over de plannen die het paradepaardje was van zijn partij, de CSU, bij de afgelopen verkiezingen.

Tegen Europese wetten?

Het tolvignet voor auto’s moet 200 miljoen euro per jaar opleveren. Daarmee wil de Beierse politicus alleen buitenlandse automobilisten belasten. "Daarmee dragen buitenlandse auto’s bij aan het betalen van de Duitse infrastructuur." Duitse automobilisten kunnen het vignet dan aftrekken van de wegenbelasting.

De plannen van de CSU zorgden rond de verkiezingen voor veel opschudding omdat het discriminerend zou zijn. Bovendien zou een dergelijke maatregel ingaan tegen Europese wetten. Maar de Beierse christen-democraten hielden koppig vast aan hun voorstel en dwongen Angela Merkel zo het plan tegen haar zin op te nemen in het regeerakkoord.

In gesprek met Nederland

Dobrindt denkt namelijk dat de wet helemaal niet ingaat tegen Europese wetten. Met zijn plannen kreeg hij al de ministers van Verkeer uit Nederland en Oostenrijk op zijn nek. Hij is met ze in gesprek, zegt hij. "Het is een kwestie van rechtvaardigheid. Wie de weg gebruikt, moet ook meebetalen aan het onderhoud." Een definitief voorstel wordt voor het zomerreces ingeleverd.

De tol voor rijkswegen is de meest lucratieve maatregel uit zijn plan; het moet jaarlijks 2 miljard euro extra opleveren. De tol voor gebruik van de Autobahn levert op dit moment 4 miljard euro op. Maar de minister wil de hoogte van het bedrag opnieuw berekenen. Verwacht wordt een daling van inkomsten met 10 procent.

Bertus Bouwman is chef redactie van Duitslandnieuws.nl, de site met dagelijkse duiding van Duits nieuws voor Nederland. Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland. Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Duitslandnieuws.

Lees ook op Duitslandnieuws:

 'Nederlanders mogen best trotser zijn op zichzelf'

Duitsland predikt 'Industrie 4.0', maar zet zelf pas eerste stappen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl