In de Duitse politiek zingen bedragen rond wat betreft de geplande tolheffing op snelwegen. Een vignet voor 10 dagen zou 10 euro gaan kosten.

Voor twee maanden is de automobilist 30 euro kwijt. Voor 100 euro is het gebruik van de Autobahnen voor het hele jaar af te kopen. Dit heeft Bild, de grootste Duitse krant, donderdag gemeld.

CDU/CSU en SPD hadden woensdag in het regeerakkoord tolheffing afgesproken, maar er werden nog geen bedragen genoemd.

Mag het volgens Europese regels?

Onduidelijk is of het Duitse plan mag volgens de Europese regels. Vanwege EU-recht moet de tol ook van Duitse automobilisten worden gevraagd, omdat het anders een belemmering zou vormen om te gaan reizen.

Buitenlanders mogen niet worden gediscrimineerd met de heffingen. Maar de Duitse belastingbetaler en automobilist worden in de plannen via de wegenbelasting gecompenseerd voor het verlies door tolgeld. Wie geen Duits kenteken heeft, betaalt het volle pond.

Per 1 januari 2015

De regeling moet geld opleveren voor miljardeninvesteringen in wegen en spoorwegen in de Bondsrepubliek. Nadere details moeten nog worden uitgewerkt, maar het is de bedoeling dat de wet in de loop van 2014 wordt aangenomen. De tolheffing zou dan al op 1 januari 2015 kunnen beginnen.

België heeft eerder dit jaar afgezien van een plan om bij personenauto’s tol te heffen op de belangrijkste verbindingswegen. Ook in dit plan zou de ‘binnenlandse’ automobilist gecompenseerd worden. Het Belgische plan voor een vignet is niet nieuw, maar werd al in 2007 geopperd.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl