De smartphonetak van Samsung verkeert in zwaar weer. Voor het eerst in vier jaar is het bedrijf niet meer alleen marktleider, maar moet het Apple naast zich dulden. Het Zuid-Koreaanse bedrijf hoopt het tij te keren met mobiele chips en nieuwe telefoons.

Soeverein ging Samsung de afgelopen jaren aan kop op de markt voor smartphones. Kwartaal na kwartaal verkocht er niemand zoveel slimme telefoons — zowel goedkope als dure — als de Zuid-Koreanen.

Maar daar is nu voor het eerst sinds 2011 verandering in gekomen. Zowel Apple als Samsung wisten in de laatste drie maanden van vorig jaar 74,5 miljoen smartphones te verschepen naar winkeliers, blijkt uit schattingen van marktonderzoeker Strategy Analytics.

Apple zag het aantal verkochte iPhones ten opzichte van het slotkwartaal van 2013 stijgen met 23,5 miljoen stuks, veel meer dan marktvorsers vooraf hadden verwacht. Dat is een bevestiging dat Apple’s telefoons met grotere schermen — een markt die Samsung als eerste aanboorde — in de smaak vallen.

Hevige concurrentie

Samsung wist in het vierde kwartaal 11,5 miljoen smartphones minder te slijten dan een jaar eerder. De vlaggenschepen uit de Galaxy-reeks lijken hun glans te hebben verloren in de strijd om de consument, die keuze heeft uit een groeiend aantal merken.

Met name in cruciale markten als China, Europa en Latijns-Amerika kon Samsung niet opboksen tegen het geweld van Apple. In China, na de VS de grootste smartphonemarkt ter wereld, daalde Samsungs marktaandeel van 17 naar 9 procent in een jaar tijd, en zag het Chinese rivalen als Xiaomi, Lenovo en Huawei voorbijsteken, aldus marktonderzoeker Counterpoint Research.

Winst Samsung keldert

De tegenwind op de telefoonmarkt heeft zijn weerslag op de winstcijfers van het Koreaanse conglomeraat. De mobieltjestak zag de winst in het laatste kwartaal van 2014 kelderen met 64 procent tot omgerekend 1,6 miljard euro. Daardoor viel ook de jaarwinst van het hele concern voor het eerst in drie jaar lager uit.

Het was het vijfde kwartaal op rij waarin de winst voor de smartphonedivisie van Samsung slonk. Over heel 2014 boekte Samsung een winst van ruim 20 miljard euro. Dat betekende een daling van circa 30 procent in vergelijking met een jaar eerder.

Tekenen van stabiliteit

Maar er is reden voor optimisme. De winstmarge bij de mobiele divisie kwam uit op 7,5 procent in oktober, november en december. Weliswaar is dat nog ver verwijderd van de topjaren waarin de marge bijna 20 procent bedroeg, maar het is iets beter dan de 7,1 procent in het kwartaal ervoor.

Ook de totale winst van het bedrijf daalde met 27 procent een stuk minder hard dan de halvering in de drie maanden daarvoor. Dat zijn tekenen dat Samsung de ergste krimp mogelijk achter de rug heeft.

Samsung vestigt zijn hoop op nieuwe telefoons, waaronder de Galaxy S6, die vermoedelijk binnen enkele weken wordt onthuld. Ook zouden de Zuid-Koreanen de samenwerking met chipfabrikant Qualcomm willen terugschroeven en hun eigen processoren willen gebruiken in het merendeel van hun telefoons. Dat zou de mobiele tak een broodnodige duw in de rug kunnen geven.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl