TNT Post werkte met andere bedrijven al samen in Nationale-apotheek.nl, en
stapte gisteren ook financieel in.
Nu is het mede-eigenaar van de online apotheek. Klanten kunnen vanuit
huis medicijnen bestellen, die worden afgeleverd via de postbezorger. Bij
voorkeur één van TNT Post natuurlijk, al mag de directie van
Nationale-apotheek.nl dat zelf bepalen.
Volgens één van de commerciële mensen achter TNT Post, Eric Dietz, is de
strategische gedachte achter de investering vrij simpel. Door bedrijven die
afhankelijk zijn van distributie te helpen, vergroot TNT de eigen markt.
"Wij leven van het versturen van pakketjes en post. Wat wij met
Nationale-apotheek.nl proberen te bereiken, is dat consumenten hun
medicijnen niet meer bij een apotheek ophalen, maar door ons naar hen laten
versturen."
TNT Post vermoedt dat in 2015 in de internetfarmacie-markt 750 miljoen euro
zal omgaan.
Het idee om de eigen markt te vergroten, is ingegeven door online warenhuizen
als Bol.com en Amazon.com.
"We hebben het gezien met de online boekenmarkt. Die is in korte
tijd enorm gegroeid en dat levert bezorgingsbedrijven veel werk op. Wij
willen dat succes nu ook realiseren in andere marktsegmenten. Die proberen
we aan te jagen", aldus Dietz.
Het is ook een manier om te proberen de concurrentie vóór te zijn. TNT is al
een tijdje bezig met het 'aanjagen' van allerhande bedrijven.
Zo heeft het de website Tntpostkaartenservice.nl. Daar kunnen mensen - net als
op Greetz.nl - online een ansichtkaart maken, die laten printen en
vervolgens laten versturen naar iemand.
Het voordeel voor TNT Post is duidelijk. De 'winst' voor de consument
ook, want die zal in in het geval van Nationale-apotheek.nl uiteindelijk
minder gaan betalen voor medicijnen, stelt Dietz.
"Het voordeel van het online distributiesysteem, is dat je geen winkels
meer nodig hebt. Dus die kosten hoef je dan ook niet meer door te berekenen
in de prijs van het aangeboden product. Daardoor kan Nationale-apotheek.nl
een lagere prijs vragen."
Qua bezorgkosten zal het TNT Post niet zo heel veel uitmaken. Een postbode die
immers toch al dagelijks zijn rondje loopt, kan ook een paar pakketjes
medicijnen meenemen.
Uiteindelijk hebben ook zorgverzekeraars baat bij online distributie, want
voor hen gaan de kosten eveneens omlaag.
Daarnaast is direct bezorgen aan consumenten volgens Dietz, "sowieso
efficiënter" dan een distributiemodel zoals eigenaren van
apotheekketens hanteren.
Dietz wil niet zeggen in welke andere marktsegmenten TNT Post zal investeren
met het oog op marktvergroting. TNT heeft immers genoeg cash reserves,
vermoedelijk meer dan bijvoorbeeld Sandd.
"Dat klopt, we zijn geen klein bedrijf. Maar er is ook nog een concurrent
als SelektMail actief. Dat bedrijf is van Deutsche Post. Over de grootte van
de cash reserves van dat bedrijf, hoef ik u denk ik niets te vertellen."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl