TNT Express laat zijn margedoelstelling voor 2015 los vanwege een verdere verslechtering van het Europese handelsklimaat en toenemende concurrentie. Dat maakte de pakketbezorger woensdag bekend.

TNT ging op basis van een verwachte economische groei van 2 à 3 procent in Europa uit van een operationele winstmarge van 8 procent in de segmenten Europe Main, Other Europe en Americas. Vanwege de negatiever dan verwachte marktontwikkelingen is het ,,niet langer verstandig om onze doelstelling voor volgend jaar te handhaven”, aldus het bedrijf.

Bestuursvoorzitter Tex Gunning heeft ondanks de ,,teleurstellende” economische ontwikkelingen vertrouwen in de strategische keuzes van TNT. Het bedrijf is ,,op de goede weg om een duurzaam bedrijfsmodel op te tuigen dat goede kansen biedt om waarde te creëren voor onze aandeelhouders”.

Outlook

Het huidige strategische plan ‘Outlook’, waar het besparingsprogramma ‘Deliver!’ deel van uitmaakt, zal volgens Gunning pas over 3 tot 5 jaar vruchten afwerpen. De nadruk komt nu te liggen op de uitvoer van drie speerpunten van ‘Outlook’: het realiseren van winstgevende groei in het mkb en een aantal bedrijfssectoren, het opvoeren van de productiviteit door middel van automatisering en betere dienstverlening en de oprichting van drie groepen binnen het concern. Hierbij gaat het om European Express, Domestics en Asia and Middle East.

TNT zal de markten op 18 februari 2015 bijpraten over de geboekte vooruitgang in het strategische plan.

De onderneming maakte ook bekend met de Franse mededingingsautoriteit te onderhandelen over een schikking. TNT werkt al sinds 2010 mee aan een onderzoek naar vermeend machtsmisbruik in de Franse pakkettenmarkt. Het bedrijf neemt hiervoor een voorziening van 50 miljoen euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl